Aeroflot Tu-154 Zürich 1977. Foto: Eduard Marmet. CC BY-SA 3.0

Tupolev Tu-154

Tupolev Tu-154 (Russisk: Туполев Ту-154) med NATO-kaldenavn “Careless” er et sovjetisk bygget tre-motoret mellemdistance narrow-body  jetpassagerfly designet i midten af ​​1960’erne af Tupolev Design Bureau i Moskva.

Flyet var i flere årtier det mest udbredte og mest benyttede passagerfly i Sovjetunionen og blev eksporteret til 17 udenlandske flyselskaber.

Tupolev Tu-154 har desuden tjent som VIP fly for flere landes statsoverhoveder.

Mere end halvdelen af alle det statslige flyselskab Aeroflots passagerer er blevet transporteret i en Tu-154, hvilket svarer til 137.5 millioner passagerer om året i gennemsnit.2

Tu-154 blev udviklet for at opfylde Aeroflots behov for at kunne supplere sin flåde af Tupolev Tu-104, Antonov An-10 og Iljusjin Il-18 med et nyt moderne jet passager- og transportfly, der levede op til en række af Aeroflots specifikke krav til et moderne passagerfly.

Tu-154 blev udviklet efter de samme designprincipper som det britiske Hawker Siddeley Trident, der fløj første gang i 1962, og det amerikanske Boeing 727, der fløj første gang i 1963.

Mellemdistanceflyet Tu-154 blev markedsført af Tupolev, samtidig med Iljusjin introducerede langdistanceflyet Iljusjin Il-62.

Det sovjetiske luftfartsministerium valgte Tu-154, da flyet bedst imødekom det nyeste indenfor sovjetisk flydesign og bedst opfyldte Aeroflots specifikationer og krav.

Tu-154 fløj første gang den 4. oktober 1968. De første leverancer til Aeroflot fandt sted i 1970.

Aeroflot anvendte flyene til fragt og post i maj 1971 og indledte passagerflyvninger i februar 1972.

Tupolev producerede Tu-154M helt frem til 2009, selvom det var meddelt, at produktionen ville ophøre i 2006.

Tupolev Tu-154 - flyvere.dk
Polske Republik Tu-154 101/154M Lux. Foto: Aleksandr Markin. CC BY-SA 2.0

Den 10. april 2010 styrtede et af den polske republiks officielle fly, et Tupolev Tu-154M, ned i tæt tåge i skovene omkring den russiske lufthavn ved Smolensk i Rusland.

Alle ombordværende omkom ved styrtet.

Blandt dem var den polske præsident Lech Kaczyński og hele hans følge af embedsmænd.

Der er fremstillet 1025 Tu-154’ere, hvoraf 214 stadig var i tjeneste i 2009.

Med en “cruise” fart på 900 km/t. er Tu-154 et af de hurtigste civile passagerfly i verden.

Flyet er robust bygget til at kunne operere under barske arktiske forhold i f.eks. Sibirien og det kan lande og lette fra grusbaner og fra primitive lufthavne med kun det mest basale udstyr.

Den sidste seriefremstillede Tu-154 blev leveret til det russiske forsvarsministerium den 19. februar 2013 fra Aviakor-fabrikken.

Flyets flyelektronik var blevet opgraderet, det havde VIP-kabine og et særlig kommunikationsmodul.

Det statsejede russiske flyselskab Aeroflot brugte Tu-154 i ca. 40 år til at transportere langt størsteparten af sine passagerer.

Den 31. december 2009 blev flight SU736 fra Jekaterinburg til Moskva den sidste Aeroflot-flyvning med Tu-154.

I dag benyttes flyet primært af Rusland og Kina til militært brug.

Derudover bruges flyet også til civil transport- og passagerflyvning. Flyet benyttes bl.a. af Tymen Avia Trans, Iran Air Tours, Uzbekistan Airways, Daghestan Airlines, Yakutia Airlines, Caspian Airlines og mange flere.

1 kilde: dr.dk
2 kilde: Wikipedia.

Specifikationer:

Besætning:3-4
Passagerer:114-180
Længde:48 m
Vingefang:37,5 m
Højde: (haleror)11,4 m
Lastkapacitet:50.000 kg.
Cruise hastighed:975 km/t.
Rækkevidde:2.500 - 5.200 km
Motorer:3 x Kuznetsov NK-8-2U eller
3 x Solovjev D-30KU-154

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII