Aeroflot taber sag om “korrekte” tøjstørrelser

Kategori: Nyheder, Nyheder 2017

Tags: Aeroflot

Aeroflot taber sag om korrekte tøjstørrelser

Det russiske flyselskab Aeroflot har tabt en farce-agtig sag om retten til at forlange “korrekt” tøjstørrelse af selskabets stewards og stewardesser… og om at kræve medarbejderbetaling for store uniformer…

BBC skriver i dag om sagen, hvor en russisk domstol har afgjort, at Aeroflot ikke har ret til at diktere, hvilken tøjstørrelse selskabets stewardesser skal kunne passe.

Aeroflot taber sag

Nu har en russisk domstol afgjort, at Aeroflot ikke må forlange bestemte tøjstørrelser for sit flyvende personale.

Aeroflot taber sag om korrekte tøjstørrelser
Aeroflot modelfoto. Foto: Wikimedia commons

De elsker (små) uniformer!

To kvindelige stewardesser sagsøgte Aeroflot for påstået diskrimination, efter de blev forflyttet til mindre lukrative ruter – angiveligt på grund af deres kropsstørrelse.

Aeroflot havde angiveligt forlangt at personale ombord på selskabets fly ikke måtte bære uniformer større end en størrelse 48.

Domstolen har ikke udtrykkeligt fastslået, at Aeroflots medarbejderpolitik er diskriminerende.

I stedet fik sagsøgerne en lille kompensation for tabet af løn og et beløb for tort og svie.

Stik imod sund fornuft

Aeroflot har udtalt, at selskabet vil undersøge afgørelsen nøje, inden det besluttes, om det skulle ændre sine retningslinjer.

En talsmand for Aeroflot  udtalte til Tass, at selskabet er tilfreds med, at retten ikke havde fundet Aeroflots handlinger diskriminerende.

Den ene sagsøger Irina Ierusalimskaya udtalte, at hendes tøjstørrelse intet havde at gøre med hendes  professionelle præstationer.

Jeg er sikker på, at tøjets størrelse ikke kan anvendes til at måle mine professionelle kvaliteter. Det går imod sund fornuft, for først og fremmest skal man være professionel i det man gør – udseendet er sekundært,” sagde hun.

I begyndelsen af ​​retssagen havde flyselskabet sagt, at det betragter “tungt byggede” stewardesser som en sikkerhedsrisiko.

Aeroflot mente de er mindre egnet til at håndtere nødsituationer, når der er brug for en hurtig indsats.

Aeroflot hævdede også, (retteligt) at hver ekstra kilo vægt øger brændstof forbruget på flyene.

Vi troede at den eneste overvægts-afgift på flyruter var bagage overvægt, men nu må Aeroflots kabinepersonale muligvis snart til at betale overvægts-afgift for at beholde jobbet.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Fokker C.V

Beriev A-50

Beriev A-50

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55

Payen PA-22

Payen PA-22