Air New Zealand opgiver sit klimamål

Air New Zealand Boeing 787-9 2018. Foto: Bahnfrend CC BY-SA 4.0

Air New Zealand opgiver sit klimamål

Som det første større flyselskab har det newzealandske flyselskab Air New Zealand meddelt, at Air New Zealand opgiver sit klimamål og målsætningen om at reducere selskabets CO2-udledninger inden 2030.

Flyselskabet anfører, at der stadig er for store forsinkelser på levering af mere (CO2) effektive fly og at prisen på og adgangen til (levering) bæredygtigt ‘grønt’ flybrændstof, (SAF), stadig er for høj og for usikker.

For at flyselskaber kan nå deres målsætninger om reduktion af flyenes CO2 udledning, må adgangen til mere brændstofeffektive fly og bæredygtige flybrændstoffer (SAF’er) først sikres.

Men forsyningskædeproblemer og den træge udvikling af brændstofeffektive teknologier, og selve det ‘grønne’ SAF brændstof, hæmmer udviklingen.

Flyvere.dk har tidligere skrevet om de produktions- og leveringsproblemer, der på det seneste har præget produktion og leverance af nye effektive Airbus og Boeing fly.

Det anslås at luftfartsindustrien i øjeblikket står for 2-2,5 % af de globale kulstofemissioner.

I en pressemeddelelse fra Air New Zealand i dag lyder det at:

After careful consideration, Air New Zealand is removing its 2030 science based carbon intensity reduction target and will withdraw from the Science Based Targets initiative.   

Air New Zealand.

2030 målsætning kan ikke nås

Årsagen til at Air New Zealand nu opgiver sin 2030 målsætning skyldes en række faktorer, der (på verdensplan) modarbejder den slags initiativer.

I pressemeddelelsen nævner flyselskabet at mange af disse faktorer er uden for selskabets (ethvert selskabs) kontrol:

Many of the levers needed to meet the target, including the availability of new aircraft, the affordability and availability of alternative jet fuels, and global and domestic regulatory and policy support, are outside the airline’s direct control and remain challenging…

As such and given so many levers needed to meet the target are outside our control, the decision has been made to retract the 2030 target and withdraw from the SBTi network immediately.

Air New Zealand

Desuden siger selskabets CEO Greg Foran at udsigten til manglende og/eller forsinkede leverancer af nye og mere brændstof effektive flytyper gør det umuligt at opfylde selskabets 2030 målsætning:

In recent months, and more so in the last few weeks, it has also become apparent that potential delays to our fleet renewal plan pose an additional risk to the target’s achievability. It is possible the airline may need to retain its existing fleet for longer than planned due to global manufacturing and supply chain issues that could potentially slow the introduction of newer, more fuel-efficient aircraft into the fleet. 

Air New Zealand

Fastholder 2050-mål…

Selvom Air New Zealand nu opgiver sin målsætning for 2030, så fastholder selskabet dets 2050 målsætning om ‘zero emissions’ (net).

Air New Zealands formand, Dame Therese Walsh, siger at:

Air New Zealand remains committed to reaching its 2050 net zero carbon emissions target. Our work to transition away from fossil fuels continues, as does our advocacy for the global and domestic regulatory and policy settings that will help facilitate Air New Zealand, and the wider aviation system in New Zealand, to do its part to mitigate climate change risks.

Air New Zealand

Flybranchen har stadig mange udfordringer

Coronakrisens eftervirkninger er stadig en enorm økonomisk udfordring for mange flyselskaber.

Desuden er det en meget stor økonomisk mundfuld for mange flyselskaber at indføre en grønnere praksis, især for de flyselskaber, der opererer med snævre avancer.

Selv om nye renere fly kunne leveres allerede nærmeste fremtid, ville ingen kunne forvente, at flyselskaberne kan erstatte deres flåde med dyrere teknologi, før de fly kan fremstilles og leveres i stor skala.

Der er flypassagerer i den anden ende af ligningen

Den nemme løsning er udelukkende at fokusere på at flyselskaberne om at de når deres klimamål, og det er jo også det både medier og politikere, over en bred kam, har gjort den seneste årrække.

Men der er flypassagerer, der kræver lave billetpriser og afgange til selv de fjerneste afkroge af verden, med i ligningen.

For mens flyselskaberne presses af politikere og medier med krav om flyselskaberne skal være mere bevidste om klimaforandringerne, så ønsker de samme passagerer også lave priser på flybilletter.

Der er ikke meget der indikerer, at flypassagerne over hele verden er villige til at betale mere for at kompensere for omkostningerne ved at skifte til en grønnere luftfartsindustri.

Der er stadig mange forhindringer i vejen for at flyselskaberne kan leve op til både egne og andres krav om en renere luftfartsindustri, især på grund af teknologiske og økonomiske forhold og forbrugernes forventninger.

Så når Air New Zealand opgiver sit klimamål skyldes det især, at virkeligheden slet ikke passer til de forestillinger om hvordan vi når en renere verden, som især dagens politikere er så optagede af.

Flyvere nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

Bristol Boxkite

Bristol Boxkite

Bristol Type 175 Britannia - flyvere.dk

Bristol Britannia

North American Sabreliner

North American Sabreliner

Douglas O-2

Douglas O-2

Dassault Falcon 20

Dassault Falcon 20