Bristol Boxkite

Bristol Boxkite replika. Centenary Flight at RAAF Centenary of Military Aviation 2014. Foto: Hpeterswald. CC BY-SA 3.0

Bristol Boxkite

Bristol Boxkite, der officielt hed Bristol Biplane, var et et-motoret pusher biplan, der blev udviklet i starten af 1900-tallet og produceret fra 1910 til 1914 af British and Colonial Airplane Company, senere Bristol Airplane Company.

The Boxkite var det første fly produceret af British and Colonial Airplane Company.

Boxkite flyet var også det første fly, der blev seriefremstillet i et større antal eksemplarer.

Flyt blev anvendt som trænings- og uddannelsesfly i England og det blev eksporteret til både Australien og Rusland.

En kopi af en kopi

I starten af flyvningens historie var udvikling, design og produktion af flyvemaskiner ofte enkelt- eller to-mands projekter.

Datidens første flyvemaskiner lignede hinanden meget og byggede også ofte på inspiration og design og teknologier, (der var sparsomme), fra andre maskiner.

Som både tilblivelseshistorien om Bristol Boxkite og andre fly fra den tid viser, så blev flyene meget ofte ombygget efter først den ene model, og så den anden.

Den danske flypioner Robert Svendsens flyproduktion er et godt eksempel på det.

Bristol Boxkite var en videreudvikling af franskmanden Henry Farmanns Farmann III maskine, der igen var en videreudviklilng af franske Gabriel Voisins Voisin-maskine.

Bristol Boxkite
Henri Farman (venstre) og Gabriel Voisin i 1907.
Foto:  Gallica Digital Library. Public domain.

Zodiac

Det var Henry Farmann, der i en Voisin maskine den 13. januar 1908 foretog den første flyvning i Europa med et motoriseret fly, der var tungere end den luft, som omgiver et fly.

Efter denne bedrift fattede den franske virksomhed Zodiac interesse for flyvemaskiner.

Inden Farmans første flyvning havde Zodiac fremstillet luftskibe og luftballoner sammen med udstyr til dem.

Det var desuden Zodiac der markedsførte de første oppustelige gummibåde, der i dag er kendt over hele verden.

Zodiac skrev kontrakt med Voisin om bygning af Voisin maskiner under navnet Zodiac.

Olympia Aero Show 1910

Grundlæggeren af Bristol, Sir George White, der var på jagt efter et flydesign til sin nye flyfabrik i Filton i England, havde fået anbefalet at se nærmere på de nye Zodiac maskiner, der var designet af Gabriel Voisin.

Bristol indkøbte derfor et enkelt Zodiac eksemplar og udstillede flyet på Bristols stand ved Olympia Aero Show i London i 1910.

Planen var at opnå rettigheder til licensfremstilling af Zodiac maskiner.

Men Zodiac maskinen var ikke videre flyvedygtig.

Vingedesignet var for dårligt og flyets motor havde langt fra de kræfter, det krævede for at opnå en stabil flyvning.

Robert Svendsen

Den danske flypioner Robert Svendsen, fløj som den første pilot (Aviatiker) over Øresund fra Danmark til Sverige i sin Dania maskine.

Den 17. juni 1910 blev Robert Svendsen den første, der fløj over Øresund med sit eget fly Dania, der var lidt af et sammensurium af både Henry Farmans og Gabriel Voisins maskiner tilsat Robert Svendsens eget flydesign.

Dania maskinen blev senere ombygget af Robert Svendsen til Glenten, der blev det første danske militære fly.

Specifikationer:

Producent:Bristol
Produktionsår:1910 – 1914
Antal produceret:78
Besætning:2
Længde:11,73 m.
Vingefang:14,53 m.
Højde:3,61 m.
Vægt (tom):408 kg
Max. vægt:522 kg
Motor:1 × Gnome Omega 7-cylinder luftkølet radial stempel motor.
Max. hastighed:64 km/t.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII