Bristol Type 175 Britannia - flyvere.dk

British United Airways Bristol 175 Britannia 307 G-ANCD ved landing i Stockholm-Arlanda 1967. Foto: Lars Söderström - CC BY-SA 3.0

Bristol Britannia

Bristol Britannia var et civilt fire-motoret britisk mellem- og langdistance turboprop passagerfly, der blev udviklet i 1940’erne og produceret fra 1952 til 1960 af Bristol Aeroplane Company i Filton ved Bristol i South Gloucestershire i England.

Britannia flyet fløj som et af de første passagerfly rutinemæssigt transatlantiske og emperiale flyvninger fra starten af 1950’erne.

Et Brabazon fly

Bristol Britannia var, ligesom Bristol Brabazon, et resultat af Brabazon komiteens specifikationer for britiske civile mellem- og langdistance passagerfly i efterkrigstidens England.

Brabazon komiteen, der var nedsat af den britiske regering, udsendte under 2. verdenskrig en række anbefalinger for den civile luftfart i England efter 2. verdenskrig.

Anbefalingerne udmøntede sig i en række specifikationer for nye passager- og transportfly til den civile luftfart i efterkrigstidens England.

Type I specificerede langdistance transport- og passagerfly til transatlantiske flyvninger og resulterede i Bristols enorme Brabazon fly.

Type III specificerede et mellemdistance transport- og passagerfly med plads til 48 passagerer, der skulle drives af enten Bristol Centaurus motorer eller Napiers Nomad turbo-diesel motorer.

Bristol Aeroplane Company vandt flere, (Type I og Type III) af de kontrakter, der var det endelige resultat af Brabazon komiteens arbejde.

Den britiske regering bestilte tre prototyper af Bristols nye design til et Type III fly; et fire-motoret mellem- og langdistance passagerfly med plads til 48 passagerer.

Valg af motorer

Flyet havde flere udviklingsproblemer blandt andet med at finde de rigtige motorer til flyet.

Den nye turboprop teknologi blev overvejet, men blev i slutningen af 1940’erne anset for endnu ikke at være færdigudviklet nok til almindelig civil brug.

Bristol var på samme tidspunkt i gang med at udvikle deres nye Bristol Proteus turboprop motor, som skulle bruges på Britannia flyet.

Forsinkelser gjorde at Bristol valgte at fortsætte udviklingen af flyet med Bristol Centaurus motorer.

BOAC og den britiske stat accepterede dette under forudsætning af, at Centaurus motorerne efterfølgende blev udskiftet med Bristols nye Proteus motorer.

Hypersensitive flykontroller

Flyet havde meget sensitive styrekontroller, der reagerede alt for voldsomt på selv små påvirkninger af piloterne i cockpittet.

Da den første prototype fløj første gang den 16. august 1952, hvorunder flyet nær var havareret på grund af de fintfølende kontrolsystemer, der udløste en voldsom pitching, (op og ned rotation), som testpiloten kæmpede med at få under kontrol igen.

Flyvningen blev gennemført på trods af de store problemer med flyets stabilitet i luften.

Flyets cockpit blev desuden fyldt med røg under landingen og landingsstellet foldede sig først helt ud få sekunder før touch-down..

Et fly med vokseværk

Britannia flyet blev oprindelig udviklet til at opfylde kravet om en passagerkapacitet på 48.

De tre prototyper opfyldte dette krav.

Men allerede med den første version (Series 100) havde Bristol øget kapaciteten til 75 passagerer.

Desuden havde Series 100 flyene fået de helt nye Bristol Proteus 705 turboprop motorer.

Den næste ‘rene’ passagerversion, Series 300, havde fået forlænget fuselagen med 3,1 meter, der gav plads til 139 passagerer.

Overhalet af udviklingen

Bristol Britannia flyet blev af mange betragtet som et af de bedste store turboprop passagerfly, der har fløjet.

Flyet blev kendt som The Whispering Giant på grund af flyets lave støjniveau og stabile flyvning.

Allerede inden flyet var færdigudviklet var det blevet overhalet af de jet passagerfly, som både engelske, franske og amerikanske flyproducenter udviklede efter 2. verdenskrig.

De Havilland Comet var allerede indsat i fast rutetrafik hos BOAC, da Bristol fik tilladelse til at fortsætte flyvningerne med deres første prototype af Britannia flyet.

De tragiske havarier med tre Comet fly i 1953 og 1954 fik det britiske Air Ministry til at forlange at Britannia flyet skulle testes yderligere.

BOAC valgte at udstille udviklingsproblemerne med Britannia flyet i den britiske presse, så Bristols salgs- og marketing planlægning blev ødelagt af de samme mennesker, som i sin tid havde bestilt flyet.

Specifikationer:

Producent:Bristol Aeroplane Company
Produktionsår:1952 - 1960
Antal produceret:85
Besætning:4 - 7
Passagerer:48 - 139 (139 i high-density konfiguration)
Længde:
37,87 meter
Vingefang: 43,36 meter
Højde: 11,43 meter (haleror)
Vinge areal: 192,8 m2
Tom vægt: 39.190 kg
Max. startvægt: 83.915 kg
Motorer:4 × Bristol Proteus 765 turboprop (Series 310)
Tophastighed: 639 km/t
Cruise hastighed:575 km/t
Rækkevidde:7.130 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII