De Havilland DH-104 Dove

Transportes Aereos De Timor De Havilland DH-104 Dove 1B 1975. Foto: John M. Wheatley. GFDL 1.2

De Havilland DH.104 Dove

de Havilland DH.104 Dove var et britisk to-motoret propel kortdistancefly, der blev udviklet under 2. verdenskrig og produceret fra 1946 til 1967 af de Havilland Aircraft Company Ltd.

Flyet var et monoplan, der blev udviklet som efterfølger til mellemkrigstidens Dragon Rapide biplan.

Det blev udviklet som respons til Brabazon komiteens rapport, der beskrev og specificerede en række nye flytyper til britiske civile passager- og transportfly, heriblandt kortdistance passagerfly.

The Dove blev et populært fly og anses for at være et af Storbritanniens mest succesfulde civile efterkrigstid flydesign med over 500 fly fremstillet mellem 1946 og 1967.

Udviklingen af Dove blev ledet af Ronald Bishop,, der var manden bag de Havilland Mosquito og af de Havilland Comet, verdens første kommercielle jet passagerfly.

Endnu et Brabazon fly

Dove blev udviklet til at opfylde Brabazon-komiteens Type VB-specifikation, der specifikt nævnte de Havilland Dragon Rapide, som et afløsningsfly med otte passagersæder.

Det var også et krav i Brabazon rapporten , at det skulle være konkurrencedygtigt med det store antal overskydende militærtransportfly, som f.eks. Douglas DC-3, der var til overs efter Anden Verdenskrig.

I modsætning til Dragon Rapide bestod hele Dove flyets struktur af metal.

Dove flyet blev udviklet i militære varianter – som de Havilland Devon til Royal Air Force og de Havilland Sea Devon til Royal Navy.

de Havilland Dove blev desuden eksporteret til en række lande efter 2. verdenskrig.

De Havilland Heron var en større firemotoret version af Dove flyet, der var beregnet til brug i områder af verden uden gode civile landingsbaner.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flying Wing Flyvende vinge Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII