Delta chef: Flyvninger i dag tager længere tid end i 1950'erne

Delta Air Lines Convair 340 1950'erne. Foto: Ukendt / Delta Air Lines, Delta Flight Museum.

Delta chef: Flyvninger i dag tager længere tid end i 1950’erne

Kategori: Nyheder, Nyheder 2025

Det amerikanske flyselskab Delta Air Lines chef, Ed Bastian, har for nylig udtalt at flyvninger i dag tager længere tid end i 1950’erne.

Ed Bastian udtaler at nogle indenrigsflyvninger i USA tager længere tid at gennemføre end den samme flyvning gjorde i 1950’erne og 1960’erne.

Ed Bastian udtalte ifølge nyhedsmediet Business Insider i maj 2025 på den amerikanske TV-station NBCs morgenprogram The Today Show, at en almindelig flyvning mellem Atlanta og LaGuardia lufthavnen i New York, USA, i dag tager længere tid end for ca. 75 år siden(!).

Delta Airlines har sit hovedkvarter i Atlanta, Georgia i USA, og driver derfor en af selskabets vigtigste indenrigsruter mellem Hartsfield-Jackson lufthavnen i Atlanta og LaGuardia lufthavnen i New York City i USA.

Det er denne rute, Ed Bastian peger på tager længere tid at gennemføre i dag end da Delta Air Airlines åbnede ruten i 1950’erne.

Forældet teknologi er årsagen

Ed Bastians tilsyneladende vilde udtalelse skabte da også en vis opstandelse – ikke mindst blandt nyhedsmedier og andre interessenter i USA.

Men der gemmer sig en sørgelig sandhed bag udtalelsen om den (potentielt meget farlige) tilstand som kontrolsystemerne for civil lufttrafik i USA, det såkaldte ATC system, befinder sig i.

ATC systemet, der i virkeligheden er en række forbundne systemer, (skulle) bruges til at afvikle automatiseret flykontrol af den civile flytrafik i USA.

Et vindue til fortiden

ATC systemet er antikt og består af forældet teknologi, der går helt tilbage til 1960’erne og kan ifølge den amerikanske transportminister Sean Duffy bedst sammenlignes med det teknologiske niveau i en folkevogn fra 1967:

Transportation Secretary Sean Duffy even said earlier this week some of the decades-old computer equipment air traffic controllers use looks like it came off the set of Apollo 13, and compared it to a 1967 Volkswagen Beetle. 

Fortune 16/5 2025

I både Ed Bastians og Transportminister Patrick Duffys udtalelser kan man ane en erkendelse af at den civile lufttrafik i USA hviler på et stærkt forældet og dermed ekstremt skrøbeligt teknologisk fundament.

Både den radar-og radioteknologi, der bruges i ATC systemet, er fra 1960’erne.

Må købe reservedele på eBay

Den nuværende ATC infrastruktur er en blanding af forældede systemer, herunder manuel kommunikation mellem flyveleder og pilot og radarsporing.

Det gør det vanskeligere at kontrollere lufttrafikken effektivt, især hvis antallet af flyvninger fortsætter med at stige, sådan som alle forudsigelser indikerer.

ATC systemets er så forældet, så der ofte ikke kan anskaffes nye reservedele.

Indkøbsafdelinger har været nødt til at bruge online auktionshuset eBay for at finde brugte reservedele til ATC systemet.

Luftens helte

Derfor hviler en stor del af ansvaret for en sikker afvikling af den civile flytrafik i USA i dag på de mange medarbejdere, der arbejder med flytrafikkontrol til daglig.

De påtager sig frivilligt og proaktivt et ansvar for noget, der ikke burde være deres ansvar; nemlig de teknologier og systemer, der skal hjælpe medarbejderne til at udføre deres daglige arbejde med at passe på blandt andet flypassagernes sikkerhed.

En del af det frivillige ansvar de påtager sig, går ud på at træde i karakter og gribe aktivt ind så snart de forældede systemer viser tegn på sammenbrud eller blot krise.

Så sørger de samme medarbejdere for at sænke tempoet i afviklingen af flytrafikken i forhold til de forældede systemers kapacitet.

Det har naturligvis konsekvenser for afviklingen af flytrafikken, så der opstår flaskehalse og forsinkelser.

Uden de medarbejdere ville den civile flytrafik i USA temmelig sikkert være præget af livsfarligt kaos og den ville muligvis være brudt helt sammen for længe siden.

Ed Bastian uddyber dette til Business Insider:

What happens is in order to keep it safe, everything gets slowed down at the sign of any kind of risk.

Asked why the flight takes longer today, Bastian responded: “That’s the air traffic control system. It’s very slow, it’s congested, but it’s not congested; there’s plenty of space if you modernize the skies and you can kind of bring greater efficiency.”

Key to modernizing the skies would be using satellite technologies and GPS, he said, in addition to updating the radar and radio systems from the 1960s that air traffic controllers are still using.

Business Insider 15/5 2025

Ed Bastians udtalelse om at flyvninger i dag tager længere tid end i 1950’erne og at det for eksempel tager længere tid at flyve fra Atlanta til New York i dag end det gjorde for 75 år siden er et sørgeligt faktum, der bekræftes af den siddende minister for området i USA.

Det, der gør hans udtalelse stærkt foruroligende, er at den referer til en række potentielt livsfarlige tilstande i kontrollen med og sikkerheden for den amerikanske civile indenrigsflytrafik… og dermed for passagererne.

Flyvere nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Sidste nyt

Nyheder

Nyeste artikler

De Havilland DH-104 Dove

De Havilland DH.104 Dove

Lockheed YF-97 Starfire

Lockheed F-94 Starfire

F+W C-3605 Schlepp

F+W C-3605 Schlepp

Boeing P-8 Poseidon - flyvere.dk

Boeing P-8 Poseidon

General Electric T700

General Electric T700