Douglas O-2 var et amerikansk et-motoret observationsfly med stempelmotor udviklet i starten af 1920’erne og produceret fra 1924 af Douglas Aircraft Company i Santa Monica, Californien i USA.
Flyet var et biplan og blev drevet af den berømte Liberty-motor.
Der blev bygget to prototyper med betegelsen Douglas XO-2.
Den første prototype af Douglas O-2 fløj førte gang i efteråret 1924.
Anden prototype var udstyret med en Packard 1A-1500 Vee motor, der viste sig at være ustabil i konfiguration med O-2 flyet.
Senere varianter af flyet blev udstyret med andre motorer, blandt blev Douglas O-25 versionen udstyret med en Curtiss V-1570 motor og Douglas O-29A versionen brugte en Wright R-1750 Cyclone motor.
Langt de fleste af de 879 eksemplarer af flyet blev udstyret med Liberty motoren.
Det kinesiske luftvåben anvendte i 1930’erne O-2 flyet til luftkamp og hjemme i USA blev det anvendt som civilt postfly.
Flyet blev primært anvendt af det amerikanske militærs flyvetropper, United States Army Air Forces, som et overvågnings- og observationsfly.
![Douglas_M-4_LAnnee_aeronautique_1926 Douglas O-2](https://flyvere.dk/wp-content/uploads/2024/07/Douglas_M-4_LAnnee_aeronautique_1926.jpg)
Produceret i et væld af versioner
Douglas O-2 blev produceret i 42 forskellige versioner.
Flere af versionerne var rene eksportversioner.
Versionerne med betegnelsen O-2M (fra O-2MC til O-2MC-10) var alle eksportversioner til Kina.