Hawker Siddeley Trident

British Airways Trident Three under landing London Heathrow 1978. Foto: clipperarctic. CC BY-SA 2.0

Hawker Siddeley Trident

Hawker Siddeley (HS-121) Trident var et britisk tre-motoret (Tri-jet) narrow-body jet passagerfly, der blev udviklet i 1950’erne af de Havilland Aircraft Company, benævnt DH.121, og produceret af Hawker Siddeley i England fra 1962 til 1978.

Flyet havde et ‘swept-back’ vingedesign med lavt-monterede vinger i en 30 graders vinkel på fuselagen.

Verdens første Trijet

Trident fløj som verdens første Trijet første gang den 9. januar 1962.

Flyet havde tre Rolls-Royce Spey low-bypass turbofan motorer monteret bagerst på flyet med en motor på hver side af flykroppen, (fuselagen).

Den tredje motor var monteret nederst på haleroret med en såkaldt S-duct, en S-formet indsugningskanal.

Narrow-body passagerfly

Selvom Trident var et narrow-body passagerfly, så blev flyet produceret med flere forskellige passagerkabine layouts.

Standardkabinen havde en five-abreast kabine med stolerækker på to og tre sæder på hver side af en midtergang.

Trident blev også produceret med et six-abreast layout, og til det engelske flyselskab Channel Airways leverede Hawker Siddeley sågar et seven-abreast layout, der blev klemt ind i den smalle passagerkabine.

Flyets avancerede kontrolsystemer satte Trident i stand til at foretage en blind landing, som det første civile passagerfly i verden.

Specifikationer:

Producent:Hawker Siddeley
Produktionsår:1962 – 1978
Antal produceret:117
Besætning:3
Passagerer:101 - 180
(efter version)
Længde:
34,98 meter
Vingefang: 27,38 - 30 meter (efter version)
Højde: 8,23 - 8,61 meter (efter version)
Vinge areal: 126,2 - 135,80 m2 (efter version)
Tom vægt: 30.000 - 37.600 kg (efter version)
Max. startvægt: 48.500 - 68.000 kg (efter version)
Motorer:3 x Rolls Royce Spey low-bypass turbofan RB163-1
Cruise hastighed:937 km/t
Rækkevidde:3.260 - 3.600 km
(efter version)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII