Hawker Siddeley Trident

British Airways Trident Three under landing London Heathrow 1978. Foto: clipperarctic. CC BY-SA 2.0

Hawker Siddeley Trident

Hawker Siddeley (HS-121) Trident var et britisk tre-motoret (Tri-jet) narrow-body jet passagerfly, der blev udviklet i 1950’erne af de Havilland Aircraft Company, benævnt DH.121, og produceret af Hawker Siddeley i England fra 1962 til 1978.

Flyet havde et ‘swept-back’ vingedesign med lavt-monterede vinger i en 30 graders vinkel på fuselagen.

Verdens første Trijet

Trident fløj som verdens første Trijet første gang den 9. januar 1962.

Flyet havde tre Rolls-Royce Spey low-bypass turbofan motorer monteret bagerst på flyet med en motor på hver side af flykroppen, (fuselagen).

Den tredje motor var monteret nederst på haleroret med en såkaldt S-duct, en S-formet indsugningskanal.

Narrow-body passagerfly

Selvom Trident var et narrow-body passagerfly, så blev flyet produceret med flere forskellige passagerkabine layouts.

Standardkabinen havde en five-abreast kabine med stolerækker på to og tre sæder på hver side af en midtergang.

Trident blev også produceret med et six-abreast layout, og til det engelske flyselskab Channel Airways leverede Hawker Siddeley sågar et seven-abreast layout, der blev klemt ind i den smalle passagerkabine.

Flyets avancerede kontrolsystemer satte Trident i stand til at foretage en blind landing, som det første civile passagerfly i verden.

Specifikationer:

Producent:Hawker Siddeley
Produktionsår:1962 – 1978
Antal produceret:117
Besætning:3
Passagerer:101 - 180
(efter version)
Længde:
34,98 meter
Vingefang: 27,38 - 30 meter (efter version)
Højde: 8,23 - 8,61 meter (efter version)
Vinge areal: 126,2 - 135,80 m2 (efter version)
Tom vægt: 30.000 - 37.600 kg (efter version)
Max. startvægt: 48.500 - 68.000 kg (efter version)
Motorer:3 x Rolls Royce Spey low-bypass turbofan RB163-1
Cruise hastighed:937 km/t
Rækkevidde:3.260 - 3.600 km
(efter version)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII