Lockheed D-21

U.S. Air Force Lockheed D-21B. Foto: National Museum of the United States Air Force – nationalmuseum.af.mil. Public domain.

Lockheed D-21

Lockheed D-21 var en amerikansk supersonisk ramjet rekognosceringsdrone, der blev udviklet i starten af 1960’erne af Lockheed Corp. i USA og produceret fra 1964 til 1971.

Dronen var resultatet af (endnu) et koncept fra Lockheed Corporations tophemmelige Skunk Works og dets legendariske leder Kelly Johnson.

D-21 var udstyret med en ramjet motor, der gav dronen en maksimal hastighed på Mach 3,35 hvilket svarer til 4.104 km/t.

Et brug-og-smid-væk produkt

Lockheed D-21 blev udviklet og produceret som et produkt til engangsbrug.

Dronen var designet til at bære et enkelt højopløsnings fotografisk kamera og fløj tophemmelige rekognosceringsmissioner efter en forudprogrammeret flyverute.

Efter en vellykket mission over fjendtligt territorium blev kameramodulet med fotooptagelser frigjort fra dronen.

Modulet blev samlet op af et Lockheed JC-130 Hercules fra det amerikanske flyvevåben og herefter selvdestruerede dronen.

En tidlig prototype Lockheed D-21 drone monteret på ryggen af et Lockheed A-12 (M-21 version). Foto: U.S. Air Force. Public domain.

Lockheed D-21 blev oprindeligt udviklet til at kunne opsendes fra ​​en to-sædet version M-21 af Lockheed A-12, (Project Oxcart), der var forløberen for Lockheeds legendariske SR-71 Blackbird fly.

Efter et fatalt havari, som den ene af de to A-12 piloter ikke overlevede, udviklede man en ny metode til opsendelse af D-21 dronen fra et Boeing B-52 Stratofortress bombefly.

Et Boeing B-52 Startofortress med en modificeret D-21 rekognosceringsdrone og raketbooster. Foto: U.S. Air Force. Public domain.

Der blev foretaget flere vellykkede testflyvninger, efterfulgt af mindst fire mislykkede operationelle flyvninger med D-21 dronen over Kina, før programmet blev aflyst i 1971.

Specifikationer:

Producent:Lockheed
Produktionsår:1964–1971
Antal produceret:38
Besætning:Ubemandet
Længde:
13,06 meter
Vingefang: 5,80 meter
Højde: 2,14 meter
Max. startvægt: 4.990 kg
Motorer:1 Marquardt RJ43-MA-20S4 ramjet
Tophastighed: Mach 3.35
Cruise hastighed:Mach 3.32 - 4.062 km/t
Rækkevidde:5.600 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII