Lockheed YF-97 Starfire

U. S. Air Force Lockheed YF-97 Starfire 1950. Foto: U. S. Air Force. Public domain.

Lockheed F-94 Starfire

Lockheed F-94 Starfire var et et-motoret amerikansk altvjers turbojet jagerfly, (interceptor), udviklet i sidste halvdel af 1940’erne og produceret fra 1949 til 1954 af Lockheed Corporation i Calabasas i Californien, USA.

F-94 Starfire var det første operationelle jagerfly i det amerikanske flyvevåben (USAF), der var udstyret med efterbrænder, og det var også det første jet altvejrs jagerfly, der var i operativ tjeneste under Koreakrigen.

F-94 blev udviklet efter det amerikanske flyvevåben udsendte en specifikation i 1948 om et nyt altvejrs jagerfly, der kunne udføre operationer både dag og nat.

Specifikationen blev udsendt som reaktion på de militære fremskridt, som Sovjetunionen havde gjort, og for at erstatte U. S. Air Forces jagerfly med propelmotorer.

En lavthængende frugt

F-94 var en videreudvikling af uddannelses- og træningsflyet Lockheed T-33 Shooting Star træningsfly.

Det var en forholdsvis enkel og ligetil videreudvikling af et etableret fly, så det amerikanske flyvevåben så det som en nem og hurtig måde at anskaffe en ny flytype på.

Mange af flydelene fra Starfire blev genburgt på T-33 Shooting Star flyet.

Den største ændring var et større næseparti med plads til bedre bevæbning, en radar og et automatisk kontrolsystem til våbenaffyring.

Desuden fik Allison J33 motoren efterbrænder.

Den første flyvning med en YF-94 fløj første gang den 16. april 1949 og F-94A Starfire blev indsat i operationel tjeneste allerede året efter i maj 1950.

F-94A Starfire erstattede den stempelmotordrevne North American F-82 Twin Mustang i en altvejrs jager rolle.

F-94A versionen blev efterfulgt af F-94B, der havde en bedre og mere pålidelig motor og et mere rummeligt cockpit, og af F-94C, der havde en tyndere vinge, en kraftigere Pratt & Whitney J48-motor og et nyt Hughes E-5 kontrolsystem til våbenaffyring.

F-94 blev indsat i Koreakrigen mod de eksisterende sovjetiske kamp- og jagerfly fly i begyndelsen af ​​1950’erne. A

Allerede i midten af ​​1950’erne begyndte U. S. Air Force at udskifte sine Starfire fly med mere avancerede jagerfly som Northrop F-89 Scorpion og North American F-86D Sabre.

Det sidste Starfire fly blev taget ud af USAF-tjeneste i 1958.

Specifikationer:

Producent:Lockheed Corporation
Produktionsår:1949–1954
Antal produceret:855
Besætning:2
Længde:
13,56 meter
Vingefang: 12,93 meter
Højde: 4,55 meter
Vinge areal: 21,63 m2
Tom vægt: 5.764 kg
Nyttelast: 1.460 kg
Max. startvægt: 10.970 kg
Motorer:1 × Pratt & Whitney J48-P-5 turbojet
Tophastighed: 1.030 km/t
Max. flyvehøjde:15.700 m
Rækkevidde:1.296 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flying Wing Flysikkerhed Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII