Lockheed P-2 Neptune er et amerikansk to-motoret maritimt propel, (senere hybridt) overvågnings- og antiubådsfly, der blev udviklet i i 1940’erne under 2. verdenskrig og produceret fra 1946 til 1962 af Lockheed Corporation i Calabasas, i Californien i USA.
P2 Neptune blev udviklet som erstatning for Lockheed PV-1 Ventura/PV-2 Harpoon, der var et to-motoret propel bombefly fra 2. verdenskrig, som blev brugt af U.S. Navy til ubådsbekæmpelse og til maritim overvågning.
Lockheed P-2 Neptune blev senere selv erstattet af Lockheed P-3 Orion.
På trods af flyets rolle som overvågnings- og anti-ubådsfly blev der aldrig udviklet en hangarsskibsbaseret version af P2 Neptune.
Flyet forblev landbaseret i hele den operative periode.
Et privat initiativ
Udviklilngen af Lockheed P-2 Neptune begyndte som et privat initiativ hos Lockheeds datterselskab Vega Aircraft Corporation helt tilbage i december 1941.
Udviklingen af P-2 Neptune foregik samtidig og sideløbende med udviklingen af PV-2 Harpoon flyet, der havde højere prioritering hos Lockheed.
Først i april 1944 kom udviklingen af P-2 Neptune for alvor i gang., da U.S. Navu bestilte et større antal prototyper hos Lockheed af flyet.
Det første eksemplar af Lockheed P-2 Neptune fløj første gang i maj 1945 – netop da 2. verdenskrig sluttede i Europa.
Et af de første hybridfly
P-2 Neptune blev oprindelig udviklet som et to-motoret propelfly med to Wright R-3350-32W Duplex-Cyclone 18-cylinder stempelmotorer.
Flyet blev produceret i fem versioner med mange forskellige varianter.
Version P2V-5F, der blev leveret til U.S. Navy i 1954, var udstyret med to Wright Cyclone stempelmotorer og to Westinghouse J34 turbojet motorer.
Neptune var sammen med fly som Convair B-36 Peacemaker og North American AJ Savage nogle af verdens første hybridfly.
Brugte samme type brændstof
For at spare vægt og undgå at have to separate brændstof systemer blev alle J34 turbojet motorerne indstillet til bruge samme type brændstof som flyets Wright Cyclone stempelmotorer.
Flyets turbojet motorer blev brugt ved take-off.
Efter takeoff, når flyet havde nået en vis flyvehøjde, blev turbojet motorerne slukket.
Under såkaldt ‘idle‘ flyvning til søs på overvågningsmissioner, blev turbojet motorerne tændt igen som en sikring hvis en af stempelmotorerne havarerede.
Anvendt overalt i verden
P-2 Neptune blev en stor succes i den rolle flyet var tiltænkt; et landbaseret fly til maritim overvågning og ubådsbekæmpelse.
Det blev anvendt af lande overalt i verden og fløj aktivt hos U.S. Navy helt frem til slutningen af 1970’erne.
I Holland forblev P-2 Neptune i aktiv tjeneste helt frem til 1982 og de japanske selvforsvarsstyrker anvendte P-2 Neptune frem til 1984.
Civile versioner af P-2 Neptune, der blandt andet blev anvendt til brandslukning fra luften, fløj helt frem til 2017.
