McDonnell F2H Banshee var et amerikansk et-sædet hangarskibsbaseret to-motoret turbojet kampfly, der blev designet i sidste halvdel af 1940’erne og produceret i perioden 1947 til 1953 af den amerikanske flyproducent McDonnell Aircraft i St. Louis i USA.
Banshee blev udviklet som en variant af det fejlslagne McDonnell FH Phantom, der ikke var hurtigere i luften end nogle af de propeldrevne kampfly fra 2. verdenskrig, og derfor ikke rigtig kunne bruges som et jet kampfly.
McDonnell F2H Banshee var større, bedre bevæbnet og udstyret med kraftigere motorer i form af to Westinghouse J34 turbojets end de Westinghouse J30 turbojet motorer, som FH Phantom var udstyret med.
Jetflyvningen udviklede sig enormt i årene efter 2. verdenskrig, og Banshee havde flere nye egenskaber i forhold til forgængeren Phantom, herunder et tryksat cockpit, et “knælende” næselandingsstel og katapultsæde.
Den første Banshee prototype fløj første gang den 11. januar 1947 og i august 1948 stod den første produktionsmodel F2H-1 klar.
Stadig for langsom
Banshee var mere end 160 km/t. langsommere end de samtidige landbaserede jet kampfly, som U. S. Air Force rådede over på tidspunktet for Banshees indsættelse som operativt kampfly i U. S. Navy.
Banshees vingedesign var en stor del af årsagen for den lavere hastighed.
McDonnell havde valgt et lige (straight) vingedesign i stedet for et swept wing design.
Alligevel blev F2H-2 videreudviklet i tre andre versioner; det atombevæbnede F2H-2B, natjageren F2H-2N og fotorekognosceringsflyet F2H-2P.
Flyet blev både den første amerikanske hangarskibsbaserede natjager og det første jetdrevne rekognosceringsfly i U. S. Navy.
Selvom der blev produceret i alt 895 Banshee eksemplarer fik flyet en forholdsvis kort karriere i U. S. Navy.
Allerede i midten af 1950’erne blev Banshee erstattet af Grumman F-9 Cougar and McDonnell F3H Demon, der begge havde et swept wing vingedesign, og af Douglas F4D Skyray, der havde et delta wing vingedesign.
Produktionen af Banshee blev indstillet i 1953.
På det tidspunkt var langsomme straight wing jetfly kun interessant for flymuseer.