RDAF Lockheed Martin C130J Hercules - flyvere.dk

Flyvevåbnet Lockheed Martin C130J Hercules. Foto: © Alf Blume. Anvendt med tilladelse.

Flyvevåbnets Lockheed Martin C130J-30 Super Hercules

Flyvevåbnets Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules er et stort fire-motoret turboprop militært transportfly, der er udviklet og produceret af Lockheed Martin siden 1999.

Super Hercules er en avanceret opdateret udgave af det berømte Lockheed C-130 Hercules militære transportfly.

Hercules flyet blev udviklet af Lockheed Corporation i Calabasas, i Californien i begyndelsen af 1950’erne og det er blevet produceret siden 1956.

Hercules er et af de mest udbredte militære fly.

Flyet er produceret i mere end 40 varianter og flyet er solgt til mere end 60 lande overalt i verden.

Produceret i over 60 år

Hercules er blevet produceret uafbrudt i mere end 60 år.

Flyet er et af kun fem flytyper, der har været i uafbrudt tjeneste i mere end 50 år.

Sammen med English Electric Canberra,  Boeing B-52 StratofortressTupolev Tu-95, og Boeing KC-135 Stratotanker er Lockheed Martins Hercules et af kun fem fly, der har været i uafbrudt tjeneste i mere end 50 år.

Hercules fløj første gang d. 23. august 1954 og har været i aktiv tjeneste siden december 1956.

Flyvevåbnets Lockheed Martin C130J-30 Super Hercules

Flyvevåbnets Lockheed Martin C-130J Super Hercules er den nyeste version af Lockheed Martin C130 Hercules.

Det er et fuldt ud opdateret fly med glas-cockpit, ny flykontrolsoftware og ny EFIS-instrumentering og ikke mindst helt nye Rolls-Royce AE 2100D3 turboprop motorer.

Flyvevåbnets Eskadrille 721 modtog i 1975 tre eksemplarer af C-130H Super Hercules versionen.

H-versionen er den mest udbredte version af Hercules og benyttes i dag overalt i verden.

Godt 30 år senere i 2005 modtog Flyvevåbnet Lockheed Martin C130J-30 Hercules versionen.

Eskadrille 721, der sammen med Eskadrille 722 var placeret på Flyvestation Værløse ved København indtil 2004, fejrede i 2016 90 års jubilæum som flyvevåbnets transport eskadrille.

Specifikationer:

Producent:Lockheed Martin
Produktionsår:1996 -
Besætning:3 (to piloter og en loadmaster er minimum besætning)
Kapacitet:92 passagerer
64 paratropper
74 båre-patienter
6 paller gods mv.
2-3 køretøjer f.ex. Humvees
26.000 kg off-load brændstof.
Længde:
29,79 meter
Vingefang:40,41 meter
Højde:11,84 meter
Vinge areal:162,1 m2
Tom vægt:34.274 kg
Nyttelast:33.000 kg
Max. startvægt:74.393 kg
Motorer:4 × Rolls-Royce AE (Allison Engine Company) 2100 D3 turboprop
Tophastighed:671 km/t
Cruise hastighed:643 km/t
Rækkevidde:3.334 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII