SAAB 21 - flyvere.dk

Flygvapnet SAAB 21A. Foto: © SAAB - Public Domain.

Saab 21

Saab 21 var et svensk militært propel kampfly udviklet i slutningen af 1930erne og produceret fra 1943 til 1949 af Svenske Aeroplan AB, SAAB.

Flyet blev benyttet af det svenske Flygvapnet i perioden mellem 1945 og 1953 i to versioner; som jagerfly SAAB J 21 og som jagerbomber SAAB A 21.

Flyet havde et usædvanligt design med en propel motor i såkaldt ‘pusher’ konfigurationmed propellen monteret bagerst på fuselagen.

Flyet havde dobbelte haleror på to halebomme, der udsprang fra vingen på hver sin side af fuselagen.

Den første prototype fløj første gang den 30. juli 1943 og i januar 1945 blev de første eksemplarer af jagerfly versionen SAAB J 21A-1 indsat i operativ tjeneste hos Flygvapnet.

Et af de første katapultsæder

På grund af propellens placering lige bag cockpittet, var SAAB 21 udstyret med et af de første katapultsæder i et moderne kampfly.

Det var et trykluft drevet katapult sæde, men Bofors fabrikkerne udviklede kort tid efter et katapultsæde med en krudtladning.

Senere fulgte den tungere bevæbnede version J 21A-2 og jager-bomber versionen B 21A-3.

Behov for moderne kampfly

Kort efter udbruddet af 2. verdenskrig stod det klart for den svenske regering, at landet var truet af den voksende konflikt.

For at kunne forsvare sin neutralitetspolitik, var det nødvendigt, at udvikle et moderne og avanceret kampfly til det svenske Flygvapnet.

Opgaven blev givet til SAAB.

Resultatet var SAAB 21, der var et propeldrevet kampfly med et uortodokst twin-boom vinge/hale design og en pusher motor/propel konfiguration.

Flyets motor var en svensk licensbygget version af den nazi-tyske Daimler-Benz DB 605B motor, der var udviklet og produceret af Daimler Benz i Tyskland.

Den første prototype af SAAB 21 fløj første gang den 30. juli 1943 og de første eksemplarer blev indsat i operativt beredskab i december 1945.

I løbet af 1945 blev flere forskellige muligheder udforsket for at forbedre 21’ernes ydeevne.

Det førte til, at SAAB udviklede en version med jetmotor – SAAB 21R.

I løbet af 1947 begyndte SAAB at ombygge SAAB 21 til jet fremdrift.

Det krævede omfattende ændringer af hvert enkelt fly.

Specifikationer:

Producent:Svenska Aeroplan AB - SAAB
Produktionsår:1945–1949
Antal bygget:298
Besætning:1
Længde:10,45 m
Vingefang:11,60 m
Højde:3,97 m
Vægt:3.250 kg
Max. vægt:5.200 kg
Motor:1 × Daimler-Benz DB 605B
Licensbygget af Svenska Flygmotor (Volvo)
Max. hastighed:650 km/t
Rækkevidde:750 km.
Flyvehøjde:10.200 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII

Skriv en kommentar