Sud-Ouest S.O.30 Bretagne var et fransk to-motoret propel passagerfly, der blev udviklet i 1940’erne og produceret af Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, ofte forkortet til enten Sud-Ouest eller SNCASO.
Efter Nazi-tysklands invasion ad Frankrig blev Bretagne flyet udviklet af en gruppe flydesignere og ingeniører, der af moderselskabet Sud-Ouest var blevet forflyttet til det sydlige Frankrig, nærmere bestemt Cannes.
Udviklingen af Bretagne flyet blev indledt i 1941 og foregik under hele 2. verdenskrig.
Flyet blev designet og udviklet som et mellemstort civilt passager- og transportfly.
Konstruktionen var et klassisk tomotoret midtvinget monoplan i metal.
Den førte prototype af Sud-Ouest S.O.30 Bretagne fløj første gang den 26. februar 1945.
Flyet havde en besætning på fem og kunne transportere mellem 30 og 43 passagerer.
Der blev også udviklet en transportversion (S.O.30C) med et forenklet interiør og et forstærket gulv og en stor lastdør.
Flyet fløj som passagerfly, men blev også benyttet af det franske militær som et mellemstort transportfly.
Et hybridfly
Nogle Bretagne fly var udstyret med to Turbomeca Palas turbojet hjælpemotorer monteret under vingerne.
Andre blev brugt til test af SNECMA Atar 101 og licensbyggede Rolls-Royce Nene turbojetmotorer.
