Sud-Ouest Bretagne

Sud-Ouest S.O.30 Bretagne Hanover April 1968. Foto: Ralf Manteufel. GFDL 1.2.

Sud-Ouest Bretagne

Sud-Ouest S.O.30 Bretagne var et fransk to-motoret propel passagerfly, der blev udviklet i 1940’erne og produceret af Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, ofte forkortet til enten Sud-Ouest eller SNCASO.

Efter Nazi-tysklands invasion ad Frankrig blev Bretagne flyet udviklet af en gruppe flydesignere og ingeniører, der af moderselskabet Sud-Ouest var blevet forflyttet til det sydlige Frankrig, nærmere bestemt Cannes.

Udviklingen af Bretagne flyet blev indledt i 1941 og foregik under hele 2. verdenskrig.

Flyet blev designet og udviklet som et mellemstort civilt passager- og transportfly.

Konstruktionen var et klassisk tomotoret midtvinget monoplan i metal.

Den førte prototype af Sud-Ouest S.O.30 Bretagne fløj første gang den 26. februar 1945.

Flyet havde en besætning på fem og kunne transportere mellem 30 og 43 passagerer.

Der blev også udviklet en transportversion (S.O.30C) med et forenklet interiør og et forstærket gulv og en stor lastdør.

Flyet fløj som passagerfly, men blev også benyttet af det franske militær som et mellemstort transportfly.

Et hybridfly

Nogle Bretagne fly var udstyret med to Turbomeca Palas turbojet hjælpemotorer monteret under vingerne.

Andre blev brugt til test af SNECMA Atar 101 og licensbyggede Rolls-Royce Nene turbojetmotorer. 

Specifikationer:

Producent:Sud-Ouest
Produktionsår:1946 - ?
Antal produceret:45
Besætning:4
Passagerer:34 - 43
Længde:
18,95 meter
Vingefang: 26,90 meter
Højde: 5,90 meter
Vinge areal: 86,20 m2
Tom vægt: 14.000 kg
Max. startvægt: 20.250 kg
Motorer:2 × Pratt & Whitney R-2800-CA18 18-cylindre stempelmotor.
+ senere:
2 × Turbomeca Palas turbojet
Tophastighed: 575 km/t
Cruise hastighed:438 km/t
Rækkevidde:2.175 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flying Wing Flysikkerhed Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII