Airbus A310

Air Transat Airbus A310 august 2009. Foto: Konstantin Von Wedelstaedt. GFDL 1.2

Airbus A310

Airbus A310 er et to-motoret mellem- og langdistance widebody passager- og transportfly udviklet i slutningen af 1970’erne og produceret fra 1981 til 1998 af Airbus Industrie.

A310 er en videreudvikling af Airbus A300, der var verdens første to-motorede widebody passager- og transportfly.

På det tidspunkt var Airbus et britisk-fransk og vesttysk konsortium skabt af de tre landes regeringer og bestod af europæiske flyproducenter med EADS og Hawker Siddeley Aviation, der senere blev til BAE Systems, i spidsen.

EADS, European Aeronautic Defence and Space Company, var en sammenlægning af Aerospatiale-Matra fra Frankrig, Daimler-Chrysler Aerospace fra Tyskland og CASA fra Spanien.

Efter forskellige trakasserier mellem især den britiske og den franske regering, trak BAE Systems i flere omgange sig fra samarbejdet.

I oktober 2006 solgte BAE Systems sin aktiepost til EADS, der hermed blev eneejer af Airbus.

Airbus præsenterede den første model af det nye A310 fly i april 1978 ved Hanover flyshow i det tidligere Vesttyskland.

Samme år i juni 1978 sendte flyselskaberne Swissair og Lufthansa en fælles kravspecifikation til Airbus, som herefter modificerede det oprindelige modeldesign i henhold til  Swissairs og Lufthansas specifikationer.

Swissair og Lufthansa placerede få måneder efter de første ordrer på det nye widebody fly, og i april 1979 bestilte Lufthansa yderligere 15 A310 fly.

To dage efter fulgte hollandske KLM trop med en ordre på 10 + 10 Airbus A310 fly, ligesom Laker Airways og Air France var blandt de første til at afgive ordrer på det nye fly.

Specifikationer:

Besætning:2 (cockpit)
Passagerer:220-243
Længde:46,66 m
Kabine bredde:5,64 m.
Vingefang:43.9 m
Vinge areal:219 m2
Højde: (haleror)15,8 m
Lastkapacitet:37.000 kg
Cruise hastighed:mach 0.8
Rækkevidde:6.500 - 9.540 km
Motorer:2 x Pratt & Whitney JT9D eller
2 x General Electric CF6 eller
2 x Pratt & Whitney PW4000

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII