Airbus E-Fan.1 2015 - Flyvere.dk

Airbus E-Fan.1 2015 - Foto: Airbus Group

Airbus E-Fan

Airbus E-Fan er et to-motoret elektrisk prototype fly, der er udviklet og produceret af Airbus Innovations i starten af 2010’erne.

Flyet er Airbus Groups første elektriske fly, der drives af to elektriske motorer med indkapslede propeller, såkaldte ducted fans, på hver 40 HK.

De indkapslede motorer giver både en større fremdrift og reducerer samtidig propelstøjen.

Flyet er tiltænkt en kommerciel rolle som pilot-træner og var første gang i luften foran et offentligt publikum ved Farnborough International Airshow i England i juli 2014.

E-Fan bruger lithium batterier til at drive flyets to elmotorer og det kan transportere to passagerer incl. piloten.

Airbus E-Fan 1. Flyvere.dk
Airbus E-Fan 1. Foto: Droop – CC BY-SA 4.0

Den første test flyvning blev gennemført i april 2014 Mérignac Lufthavn, Frankrig og ved Farnborough Airshow i 2014 fløj flyet for første gang foran et offentligt publikum.

Den 9. juli 2015 fløj E-fan over den engelske kanal fra Lydd lufthavnen i det sydlige England til Calais–Dunkerque lufthavnen i det nordlige Frankrig.

Udviklingen stoppet

Airbus har meddelt, at den næste version, E-Fan 2.0, der har side-by-side sæder, vil gå i produktion i 2017 og at der er planer om udvikling af et kommercielt passagerfly til regional drift i den nærmeste fremtid.

I 2017 valgte Airbus helt at stoppe udviklingen af E-fan og har i stedet valgt at fokusere på udviklingen af E-Fan X, der er et partnerskab mellem Airbus og Rolls-Royce plc og Siemens.

 

Specifikationer:

Passagere:2 (Pilot + 1)
Længde:6,67 m
Vingefang:9,50 m
Max. vægt:550 kg
Motorer:2 x elektrisk ducted fan - 30 kw.
Max. hastighed:220 km/t
Cruise hastighed:160 km/t
Flyvetid:60 min

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII