Airbus H125 - flyvere.dk

Gendarmerie nationale Airbus H125 / Eurocopter AS 350 Écureuil 'Squirrel' på Massif du Sancy 2005. Foto: Fabien1309. CC BY-SA 2.0 fr.

Airbus H125

Airbus H125 er en fransk jetturbine helikopter, der blev designet og udviklet i begyndelsen af 1970’erne af Aérospatiale og Eurocopter, nu Airbus Helicopters i Frankrig.

H125 blev oprindelig betegnet Eurocopter AS350 Écureuil.

Helikopteren blev frem til 2013 produceret af Eurocopter i Marignane i Marseille i Frankrig.

Efter 2013 blev en del af produktionen flyttet til Eurocopters fabrik i Columbus, Mississippi i USA for bedre at kunne levere til det voksende amerikanske marked.

H125 helikopteren er siden 2015 blevet markedsført som A Star i USA.

Den er Airbus bedst sælgende helikopter i USA med et salg, der i perioder er på en helikopter om dagen.

Allouettes afløser

I begyndelsen af 1970’erne indledte den franske flyproducent Aérospatiale udviklingen af en helikopter, der skulle afløse de forældede Aérospatiale Alouette II helikoptere.

Aérospatiales Gazelle helikopter fra 1960’erne var, på trods af succes som militær helikopter, aldrig blevet en succes på de kommercielle markeder.

Aérospatiale fokuserede udviklingen af den nye helikopter på økonomi og omkostningseffektivitet.

Derfor adopterede fabrikken brugen af valset stål til opbygningen af helikopterens fuselage.

Samtidig udviklede fabrikken en helt ny rotorhoved; Starflex.

Starflex er særligt velegnet til flyvning i stor højde.

Den første prototype med betegnelsen AS350C fløj første gang den 27. juni 1974.

Den første prototype havde en Lycoming LTS101 turboshaft motor, mens den anden prototype var udstyret med en Turbomeca Arriel turboshaft motor.

Airbus H125 bygges i en lang række varianter og kan konfigureres næsten i det uendelige.

Helikopteren er i dag den mest solgte helikopter i USA og bruges til stort set alt en helikopter kan bruges til.

Det amerikanske politi bruger H125 til overvågning og eftersøgning, den bruges til VIP transport, som nyheds helikopter og til eftersøgning og bjærgning i kuperet og bjergrigt terræn.

Den eneste helikopter på toppen af Mount Everest

Det særlige Starflex rotorhoved på H125 gør som nævnt helikopteren meget anvendelig til flyvning i stor højde.

Det er kommet en hel del nødstedte i bjergegne til gode.

Den 14. maj 2005 gennemførte Eurocopters test pilot Didier Delsalle en touchdown med en Airbus H125 helikopter på toppen af Mount Everest i en højde af 8.848 meter.

Den 29. april 2010 bjærgede en H125 helikopter tre bjergbestigere fra Annapurna I bjerget i Nepal i 6.900 meters højde.

Den 20. maj 2013 blev den nepalesiske bjergbestiger Sudarshan Gautam reddet ned fra Mount Everest med en H125 helikopter i 7.800 meters højde.

Specifikationer:

Producent:Airbus Helicopters Aérospatiale
Eurocopter
Produktionsår:1975 –
Antal produceret:3.590
Besætning:1
Passagerer:4 - 6
Længde:10,93 m.
Højde:3,145 m.
Rotor diameter:10,7 m.
Tom vægt:1.174 kg.
Max. startvægt:2.250 kg.
Motor:Turbomeca Arriel 2B turboshaft
eller
Lycoming LTS101 turboshaft
Max. hastighed:287 km/t.
Cruise hastighed:245 km/t.
Rækkevidde:662 km
Max. flyvehøjde:4.600 m.
Ekstrem flyvehøjde: 8.848 m.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII