Airlander 10 er et hybridt luftfartøj, HAV – Hybrid Air Vehicle, der er udviklet og produceret af Hybrid Air Vehicles (HAV) i Bedford i England.
Luftfartøjet er en mellemting et fly og et luftskib og var, så længe det fløj, det største operationelle luftfartøj i verden.
Luftskibet er fyldt med helium og under de rette forhold kan fartøjet holde sig i luften i mere end to uger.
Ifølge Hybrid Air Vehicles, selskabet bag det sælsomme luftfartøj, kan det nå en højde på knap fem kilometer og en fart på 148 kilometer i timen.

Airlander 10 – The Flying Bum
Den 16/8 2016 gennemførte luftfartøjet sin jomfrurejse i Cardington i det centrale England.
På grund af det store dobbeltskrog, der giver en noget usædvanlig profil, fik fartøjet hurtigt øgenavnet The Flying Bum – den flyvende bagdel.
Overvågningsfartøj til U.S Army
Airlander 10 blev først betegnet HAV 304, og blev oprindeligt udviklet til overvågningsopgaver for det amerikanske forsvar.
Prototypen fløj første gang i 2012 i Lakehurst i New Jersey i USA.
I 2013 sparede det amerikanske forsvar projektet væk.
Hybrid Air Vehicles tilbagekøbte prototypen og fragtede det til RAFs base i Cardington i Englan, hvor HAV 304 blev videreudviklet og modificeret til civil transport af fragt og passagerer.
Fartøjet fik herefter den civile betegnelse Airlander 10.
Luftfartøjet er bygget efter et helt nyt koncept, der søger at kombinere luftskibets lange flyvetid og størrelse med passager- og transport flys lasteevner.
Efter seks ture i luften, hvoraf nogle forløb temmelig kaotisk, valgte Hybrid Air Vehicles i begyndelsen af 2019 at pensionere fartøjet.
En medvirkende årsag til beslutningen var et fatalt havari med Airlander 10 i 2016, hvor en person blev skadet.
Hybrid Air Vehicles satser i stedet på at bruge erfaringerne fra Airlander 10 til udvikling og produktion af et egentligt civilt passager- og transport luftfartøj.
“Our focus is now entirely on bringing the first batch of production-standard, type-certified Airlander 10 aircraft into service with customers,” siger Stephen McGlennan, CEO ved HAV.
“The prototype served its purpose as the world’s first full-sized hybrid aircraft, providing us with the data we needed to move forward from prototype to production-standard. As a result, we do not plan to fly the prototype aircraft again.“
theguardian.com