Antonov An-70 ved Ramenskoye lufthavn, Moskva 2013. Foto: Vitaly V. Kuzmin CC BY-SA 4.0

Antonov An-70

Antonov An-70 er et ukrainsk fire motoret mellemdistance propfan transportfly, der blev udviklet i slutningen af ​​1980’erne af Antonov Design Bureau i Kiev, Ukraine.

Flyet blev udviklet med henblik på at erstatte det aldrende sovjetiske militære Antonov An-12 transportfly, der har fløjet i det sovjetiske luftvåben siden slutningen af 1950’erne.

Antonov An-70 propfan motor. Flyvere.dk
Progress D-27 propfan motor på Antonov An-70 Paris Air Show 2013. Foto: Tangopaso. CC BY-SA 3.0

Verdens første fly med propfan motorer

Antonov An-70 er det første fly i verden med propfan-motorer.

An-70 har højt monterede vinger med fire Progress D-27 propfan motorer.

Propfan motorer låner karakteristika fra både turboprop motorer og turbofan motorer.

Efter Sovjetunionens opløsning i begyndelsen af ​​1990’erne blev programmet en fælles udvikling mellem Rusland og Ukraine.

Gentagne forsøg på at starte produktion har haft begrænset succes.

Vesteuropæiske lande, inklusive Tyskland, vurderede på et tidspunkt at købe eksemplarer af flyet, men de fleste lande har siden opgivet planerne.

Der er indtil nu produceret to prototyper af flyet.

Specifikationer:

Producent: Antonov
Produktionsår:1991 - 1996 / 2012 - 2015
Antal produceret:2 prototyper
Besætning:3-4
Total max vægt:145.000 kg.
Længde:40,73 m.
Vingefang:44,06 m.
Højde: (haleror)16,38 m.
Lastkapacitet:300 tropper eller 206 bårer / 47,000 kg
Max. hastighed:780 km/t.
Cruise hastighed:750 km/t.
Rækkevidde:1.350 km fuldt lastet.
Motorer:4 × Progress D-27 propfan

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII