Arado Ar 234 - flyvere.dk

Luftwaffe Arado Ar 234B-2 "Blitz" 1945. Foto: Imperial War Museums. Public domain.

Arado Ar 234

Arado Ar 234 Blitz, dansk: Lyn, var et tysk rekognoscerings- og bombe jetfly designet af den tyske flydesigner Walter Blume og bygget af Arado Flugzeugwerke i Warnemünde i 1940’ernes Nazi-tyskland.

Ar 234 var verdens første operationelle rekognoscering- og bombefly med jetmotorer.

Flyet nåede kun at flyve nogle få rekognosceringsmissioner over Storbritannien i slutningen af 2. verdenskrig.

Arado Ar 234 viste med det samme at det var umuligt at indhente for de allierede luftstyrker.

Flyet fløj ganske enkelt for hurtigt til at det kunne indhentes.

I slutningen af 1940 udsendte det Nazi-tyske Reichsluftfahrtministerium, RLM, en specifikation på et hurtigt rekognocerings fly.

Flyet skulle drives af jetmotorer og have en operationel rækkevidde på mindst 2.000 kilometer.

Flyproducenten Arado var de eneste, der bød på opgaven med deres Projekt E.370, som Walter Blume stod i spidsen for.

Arados Projekt E.370 var et konventionelt høj-vinget flydesign med to Junkers Jumo 004 jetmotorer monteret under vingerne.

Flyets hastighed blev opgivet til 780 km/t. i 20.000 fod.

Otte prototyper

Der blev bygget i alt otte prototyper af flyet.

I 1941 var de to første prototyper klar – nu med betegnelsen Ar 234.

De projekterede Junkers Jumo 004 jetmotorer var imidlertid slet ikke færdigudviklede, hvilket forsinkede flyvetests frem til 1943.

Da Junkers motorerne endelig kunne monteres, var de så ustabile, så egentlige flyvninger med Ar 234 først kunne indledes i juli 1943.

Arado Ar 234 BMW 003 motorlayout.
Ill.: Wikimedia

To af de otte prototyper af Ar 234 blev udstyret med fire mindre BMW 003 jet motorer i stedet for de oprindelige to Junkers motorer.

BMW 003 motorerne var monteret i separate ophæng eller i parvise ophæng under vingerne.

Det gjorde Ar 234 til verdens første operationelle firemotorede jetfly.

 

Den 2. august 1944 fløj en to-motoret Ar 234 V7 prototype den første rekognosceringsmission med et jetfly nogensinde.

Ar 234B – B for bombefly

Det nazi-tyske Reichsluftfahrtministerium, RLM, så et potentiale for et hurtigt flyvende jet bombefly i Ar 234 projektet.

Ministeriet bestilte derfor to Schnellbomber prototyper med versionsbetegnelsen Ar 234B.

Udvidelsen af RLMs specifikation til også at omfatte bombekapacitet bød på mange udfordringer for Arados oprindelige flydesign.

Specifikationer:

Producent:Arado Flugzeugwerke
Produktionsår:1941–1944
Besætning:1
Længde:
12,64 meter
Vingefang: 14,41 meter
Højde: 4,29 meter
Vinge areal: 26,4 m2
Tom vægt: 5.200 kg
Bombelast: 1.500 kg
Max. startvægt: 9.800 kg
Motorer:2 × Junkers Jumo 004B-1 axial flow turbojet eller 4 x BMW 003 axial flow turbojet
Tophastighed: 742 km/t
Cruise hastighed:700 km/t
Rækkevidde:1.556 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII