SAS De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 Arlanda 2004. Foto: Andreas Hoppe. Wikimedia Commons/GNU.

Bombardier Dash 8

Bombardier Dash 8 Q400 indgår i serien af mellemstore passagerfly kaldet Q-Series produceret af den canadiske flyproducent Bombardier.

Flyenes nuværende navn er Bombardier Q100 – Q400, men de er stadig mest kendt under navnet “Dash 8”, som er afledt af flyets tidligere navn De Havilland Canada DHC-8.

Bombardier Dash 8 er en videreudvikling af forløberen De Havilland Canada DHC-7 – Dash 7.

Flyene i Q-serien er to-motorede, mellemdistance, turboprop-fly som normalt opererer på korte indenrigsruter.

De er alle kendetegnede ved lavt brændstofforbrug og lavt støjniveau, deraf navnet Q-Series – Q for Quiet.

Flyene har “Active Noise and Vibration Suppression”(AnvS), som er et system, der udsender lydbølger i modfase inde i kabinen.

Q400 er den nyeste, største og mest udbredte model i Q-serien fra Bombardier.

Den er konkurrencedygtig med mindre jetfly, idet den bruger mindre brændstof, men stadig har en stor passagerkapacitet i forhold til flyets størrelse.

Bombardier Dash 8 flyver næsten lige så hurtigt som konkurrerende jetfly.

Q-serien består af følgende modeller:

Q100 – 33-39 passager
Q200 – 37-39 passager, rækkevidde:1713 km. Første flyvning 1986.
Q300 – 50-56 passager, rækkevidde:2034 km. Første flyvning 1989.
Q400 – 68-78 passager, rækkevidde:2522 km.Første flyvning 1998.

Specifikationer:

Besætning2 + 3 (cabin crew)
Passagere74
Længde32.8 m.
Vingefang28.4 m.
Højde (haleror)8.4 m.
Max. startvægt29.574 kg.
Egen vægt17.819 kg.
Rækkevidde (fuld last)2.063 km.
Hastighed646 km/t.
Motorer2 x Pratt & Whitney Canada PW150.

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII