Bréguet 1150 Atlantic - flyvere.dk

Marine Nationale Breguet 1150 Atlantic. Foto: Mike Freer - Touchdown-aviation. GFDL 1.2

Bréguet 1150 Atlantic

Bréguet 1150 Atlantic er et fransk to-motoret langtrækkende maritimt overvågnings- og rekognoceringspropelfly.

Det er udviklet af Bréguet Aviation i slutningen af 1950’erne og produceret fra 1961 til 1987 af Bréguet og senere af Dassault Aviation i Frankrig.

Bréguet udviklede 1150 Atlantic flyet efter en specifikation, som NATO udsendte i 1958.

Specifikationen beskrev et langtrækkende maritimt overvågningsfly, der skulle afløse de aldrende Lockheed P-2 Neptune overvågningsfly.

Bréguet vandt overlegent udbuddet allerede samme år.

I 1963 bestilte den franske regering 40 eksemplarer af flyet, mens den vesttyske regering bestilte 20 eksemplarer.

Den første prototype fløj første gang den 21. oktober 1961.

Flyet er blevet anvendt af en række lande i flere maritime roller til overvågning, rekognoscering og anti-ubåds operationer af blandt andet den tyske flåde, det italienske luftvåben, den pakistanske flåde og den kongelige hollandske flåde.

Bréguet 1150 Atlantic kan også anvendes som luft-til-jord-angrebsfly og til ELINT-operationer.

I 1980’erne producerede Dassault en opdateret version, Atlantique 2 eller ATL2, for den franske flåde.

En tredje version, Atlantique 3, blev projekteret i 1990’erne, men blev aldrig realiseret.

Specifikationer:

Producent:Bréguet / Dassault
Produktionsår:1961–1987
Antal produceret:87 Atlantique 1
28 Atlantique 2
Besætning:12
Passagerer:12 passagerer / relief crew
Længde:
31,62 meter
Vingefang: 37,42 meter
Højde: 10,89 meter
Vinge areal: 120,34 m2
Tom vægt: 25.700 kg
Max. startvægt: 46.200 kg
Motorer:2 × Rolls-Royce Tyne RTy.20 Mk 21 2-spool turboprop
Tophastighed: 648 km/t
Cruise hastighed:315 km/t
Flyvetid:18 timer

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII