Iberia Airlines Bristol Type 170 Freighter 1953 - 1963. Foto: Iberia Airlines. CC BY 2.0

Bristol Type 170 Freighter

Bristol Type 170 Freighter var et to-motoret britisk propel transportfly, der blev designet og bygget under 2. verdenskrig af Bristol Aeroplane Company i Filton i England.

Flyet blev produceret som både transportfly og som passagerfly, der blev betegnet Bristol Wayfarer.

Type 170 Freighter var oprindelig tiltænkt en rolle under 2. verdenskrig som transportfly, der under meget forskellige forhold kunne transportere gods og køretøjer med en samlet vægt på 7,5 tons.

Det britiske Air Ministry ønskede et robust transportfly, der kunne transportere den britiske hærs Bedford 3,5 ton truck.

Flyets design var et høj-vinget monplan i en metalkonstruktion, der byggede på det eksisterende Bristol Bombay transportfly, der blev udviklet i 1930’erne.

Ingen militær betydning

Den første prototype fløj første gang den 2. december 1945.

Type 170 kom ikke til at spille nogen militær rolle under 2. verdenskrig.

2. verdenskrig var afsluttet før Bristols Type 170 Freighter var klar til produktion og aktiv tjeneste.

Flyet blev derfor også udbudt til salg som kommercielt passager- og transportfly.

Det fik især succes som en slags flyvende bilfærge, der transporterede biler og deres ejere over forholdsvis korte afstande.

Specifikationer:

Fabrikant:Bristol Aeroplane Company
Produktionsår:1945–1958
Besætning:2
Længde:20,88 m.
Vingefang:35,82 m.
Højde:7 m.
Vægt:13.000 kg
Max. vægt:19.958 kg
Motor:2 × Bristol Hercules 14 cylinder radial.
Cruise hastighed:315 km/t
Max. hastighed:362 km/t
Rækkevidde:789 km
Flyvehøjde:7.468 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII