Britten-Norman BN-2 - flyvere.dk

Winair Britten-Norman Islander. Foto: Dale Coleman. GFDL 1.2

Britten-Norman Islander

Britten-Norman BN-2 Islander er et britisk let passager- og transportfly fra 1960’erne udviklet og produceret af Britten-Norman.

Islander har været i produktion i mere end 50 år.

Britten-Norman Islander er en af de bedst sælgende kommercielle fly produceret i Europa.

Flyet har været i produktion siden 1960’erne og mere end 750 eksemplarer er stadig i brug hos civile selskaber i verden i dag.

Flyvehjemmeværnet i Danmark, British Army, Storbritanniens politi og over 30 andre militære organisationer på verdensplan benytter den militære version af Islander; Britten-Norman Defender.

En omstændelig produktionsproces

Oprindelig blev flyet fremstillet på Britten-Normans fabrik i Bembridge, Isle of Wight, UK.

Efter at Fairey Aviation købte Britten-Norman blev produktionen af selskabets Islander- og Trislander fly flyttet til Rumænien.

Efterbehandling og aptering foregik hos Avions Fairey i Belgien, før flyene blev fløjet til Storbritannien for at få flyvecertificering.

I september 2023 blev det annonceret, at produktionen af ​​Islander nu er vendt tilbage til Storbritannien.

Verdens korteste flyrute

Islander er også kendt for at beflyve verdens korteste ruteflyvning, Loganair Flight 353, fra Papa Westray Lufthavn til Westray Lufthavn.

Distancen mellem de lufthavne er 2,7 kilometer og den normale transporttid, inklusiv kørsel til og fra gaten er to minutter.1

Specifikationer:

Besætning:1-2
Passagerer:9
Længde:10,86 m
Vingefang:14,94 m
Højde:4,18 m
Vægt:1.667 kg
Max. vægt:2.994 kg
Motor:2 × Lycoming O-540-E4C5 oeller IO-540,
Cruise hastighed:257 km/t
Max. hastighed:273 km/t
Rækkevidde:1.400 km
Flyvehøjde:4.024 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII