De Havilland DH.112 Sea Venom - flyvere.dk

Et nødlandet De Havilland DH.112 Sea Venom uden landingsstel på dækket af HMS Eagle under Suez-krisen 1956. Foto: Imperial War Museums - public domain

De Havilland DH.112 Sea Venom

De Havilland DH.112 Sea Venom var et britisk et-motoret hangarskibsbaseret turbojet jagerfly udviklet i slutningen af 1940’erne af de Havilland Aircraft Company i Hatfield i Hertfordshire i England.

Sea Venom blev udviklet på basis af de Havillands DH 112 Venom jager bomber, der igen var en videreudvikling af de Havilland Vampire jet jager fra lige efter 2. verdenskrig.

Sea Venom var udstyret med foldbare vinger og forstærket landingsstel, der gjorde flyet egnet til udstationering på Royal Navys hangarskibe.

Den første af tre Sea Venom prototyper fløj første gang i 1951.

Det første produktionseksemplar af Sea Venom fik betegnelsen FAW.20 (FAW= (Fighter All-Weather), og var udstyret med en de Havilland Ghost 103 turbojet motor.

FAW.21 versionen havde en amerikansk bygget radar og en Ghost 104 motor.

Den endelige operative version FAW.22 havde den nyere de Havilland Ghost 105 turbojet motor.

De Havilland byggede i alt 39 eksemplarer af FAW.22 versionen til Royal Navy.

I 1958 ombyggede de Havilland syv FAW.21 fly til elektronisk krigsførelse.

De fik betegnelsen de Havilland Sea Venom ECM.21.

De blev leveret til RAFs 831 Naval Air Squadron, der var stationeret på RAFs Watton luftbase i 1963.

Stor fransk licensproduktion

Den franske flyproducent SNCASE, senere Sud Aviation i Toulouse i Frankrig licensbyggede i alt 121 eksemplarer af de Havilland Sea Venom FAW.20 versionen.

Aquilon flyene var udstationeret på den franske flådes hangarskibe i samme periode som de engelske fly.

Ilddåb under Suezkrisen

Efter den egyptiske præsident Nassers nationalisering af Suez-kanalen indledte Frankrig og England i oktober/november 1956 operation Musketeer, hvor de to lande i samarbejde med Israel invaderede Sinai halvøen og især området omkring Suez-kanalen.

Den 31. oktober lettede De Havilland DH.112 Sea Venom fly første gang fra de britiske hangarskibe HMS Albion og HMS Eagle og fløj herefter adskillige missioner over Egypten, Sinai halvøen og Suez kanalen.

I 1959 havde Sea Venom flyet udspillet sin rolle som Royal Navys frontline kamp- og jagerfly.

Flyet blev trukket ud af sin frontline rolle og erstattet de Havilland Sea Vixen fly.

Sea Venom blev endeligt udfaset af det britiske militær i 1970.

Specifikationer:

Producent:de Havilland Aircraft Company
SNCASE (Aquilon)
Produceret:1949 - 1958
Antal produceret:de Havilland: 39 Sea Venom FAW.22 + tre prototyper
SNCASE: 121 Aquilon (licensbyggede Sea Venom FAW.20)
Besætning:2
Længde:11,15 m
Vingefang:13,08 m
Højde:2,59 m
Vægt:6.985 kg
Max. vægt:7.167 kg
Motor: 1 × de Havilland Ghost 105 turbojet
Max. hastighed:927 km/t
Rækkevidde:1.135 km
Flyvehøjde:12.000 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII