de Havilland DH.91 Albatross var et fire-motoret propel passager- og transportfly designet i 1936 og produceret fra 1938 til 1939 af de Havilland Aircraft Company i det nordlige London i England.
Albatross flyet blev designet i 1936 af flydesigneren Arthur Ernest Hagg, der var de Havillands chefdesigner.
Det britiske Air Ministry havde i 1935 udsendt en specifikation for et transatlantisk postfly.
Den første Albatross prototype fløj første gang den 20. maj 1937.
Prototype nr. 2 havarerede under stress-tests, men blev repareret.
Selvom flyet blev udviklet til at fungere som et postfly, blev en passager version med plads til 22 passager udviklet.
Der blev ikke bygget særlig mange eksemplarer af de Havilland DH.91 Albatross.
Der blev bygget fem Albatros passagerfly, der alle blev leveret til Imperial Airways i slutningen af 1930’erne, mens de to prototyper blev indsat som postfly.
Et let og aerodynamisk design
de Havilland DH.91 Albatross fuselage blev bygget i en tre lags sandwich konstruktion bestående af krydsfiner, balsatræ og krydsfiner igen.
Det er en konstruktion, som de Havilland genbrugte til sit berømte ‘Wooden Wonder’ – angrebs- og bombeflyet Mosquito.
Flyet er kendetegnet ved den strømlinede og aerodynamiske form.
Flyets luftkølede motorer gav Arthur Hagg mulighed for at udforme motorernes indkapsling i et næsten perfekt aerodynamisk design.