de Havilland DH.91 Albatross - flyvere.dk

de Havilland DH.91 Albatross. Foto: Charles Daniels Photo Collection / San Diego Air & Space Museum Archives. Public Domain

de Havilland DH.91 Albatross

de Havilland DH.91 Albatross var et fire-motoret propel passager- og transportfly designet i 1936 og produceret fra 1938 til 1939 af de Havilland Aircraft Company i det nordlige London i England.

Albatross flyet blev designet i 1936 af flydesigneren Arthur Ernest Hagg, der var de Havillands chefdesigner.

Det britiske Air Ministry havde i 1935 udsendt en specifikation for et transatlantisk postfly.

Den første Albatross prototype fløj første gang den 20. maj 1937.

Prototype nr. 2 havarerede under stress-tests, men blev repareret.

Selvom flyet blev udviklet til at fungere som et postfly, blev en passager version med plads til 22 passager udviklet.

Der blev ikke bygget særlig mange eksemplarer af de Havilland DH.91 Albatross.

Der blev bygget fem Albatros passagerfly, der alle blev leveret til Imperial Airways i slutningen af 1930’erne, mens de to prototyper blev indsat som postfly.

Et let og aerodynamisk design

de Havilland DH.91 Albatross fuselage blev bygget i en tre lags sandwich konstruktion bestående af krydsfiner, balsatræ og krydsfiner igen.

Det er en konstruktion, som de Havilland genbrugte til sit berømte ‘Wooden Wonder’ – angrebs- og bombeflyet Mosquito.

Flyet er kendetegnet ved den strømlinede og aerodynamiske form.

Flyets luftkølede motorer gav Arthur Hagg mulighed for at udforme motorernes indkapsling i et næsten perfekt aerodynamisk design.

Specifikationer:

Producent:de Havilland Aircraft Company
Produktionsår:1938–1939
Antal produceret:7
Besætning:4
Passagerer:22
Længde:
21,80 meter
Vingefang: 32,01 meter
Højde: 6,78 meter
Vinge areal: 100,2 m2
Tom vægt: 9.650 kg
Nyttelast: 3.500 kg
Max. startvægt: 62.370 kg
Motorer:4 × de Havilland Gipsy Twelve 12 cylindre
Tophastighed: 225 km/t
Cruise hastighed:210 km/t
Rækkevidde:1.675 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII