U.S. Air Force F-16C 522nd Fighter Squadron "Fireballs", 27th Fighter Wing. Foto: Sgt. Kevin Gruenwald, USAF. Public domain.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon

General Dynamics F-16 Fighting Falcon er et amerikansk en-motoret multirolle jet kampfly oprindelig udviklet af General Dynamics, men i 1993 overtog Lockheed videreudvikling og produktion af F-16.

Der er bygget mere end 4.600 F-16 fly i mange forskellige versioner og såkaldte Blocks cycles frem til 2018.

F-16 findes også i to-sædede træningsversioner, der også kan bruges i kamp.

F-16 versioner

F-16A/B (B tosædet) første version af F-16 – i serien findes Block 1, 5, 10 og 20 versionerne. Den mest producerede udgave af F-16, med 475 stk. produceret.

F-16C/D (D tosædet) indført i 1984. Første C/D version var Block 25 med forbedrede instrumenter og radar, der betød at flyet kunne operere i al slags vejr. Der er produceret Block 30/32, 40/42, og 50/52 var en opdateret version af F-16C/D.

F-16E/F (F tosædet) Block 60 versionen er baseret på F-16C/D Block 50/52 og er udviklet specielt til De Forenede Arabiske Emirater.

F-16IN Super Viper er udviklet til konkurrencen om 126 fly til Indien og er baseret på F-16E/F Block 60.

F-16IQ er en projekteret version til det genoprettede irakiske luftvåben (IQAF).

Flyet er i udstrakt brug i den vestlige verden og blev indkøbt af Belgien, Danmark, Holland og Norge i det, der blev kaldt “århundredets våbenhandel” i 1975.

Israel modtog også F-16 som et af de første lande og brugte dem som de første i kamp i 1981 mod Irak.

24 lande bruger F-16 og i nyere tid også Jordan, Egypten med flere.

Flyet blev oprindeligt designet som et “billigt” supplement til F-15 Eagle, men blev med opgraderet motor, instrumenter mv. udviklet til et ægte multirolle-kampfly.

F-16 findes i forskellige “block cycles”, der hver især repræsenterer en opdatering af flyene.

De mest anvendte er Block 40/42, Block 50 og den seneste, Block 60. De oprindelige danske F-16 fly er af Block 10 og 15.

F-16 har deltaget i adskillige luftkampe uden at ét eneste er blevet skudt ned af fjendtlige fly.

Et pakistansk F-16 blev ved et uheld skudt ned af en anden pakistansk F-16 i 1987 under den afghansk-sovjetiske krig.

F-16 har nedskudt 64 fjendtlige fly og flere F-16 er blevet skudt ned af luftværnsmissiler og antiluftskyts.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon versioner

F-16 LWF
Light Weight Fighter

YF-16
Figthing Falcon / Viper

F-16A/B
Block 1/5/10/15/15OCU/20

F-16C/D
Block 25

F-16C/D
Block 30/32

F-16C/D
Block 40/42

F-16C/D
Block 50/52

F-16E/F
Block 60

F-16 MLU
Mid-Life Update

F-16 ADF
Air Defense Fighter

(T)F-16N
F-16 til US Navy

RF-16/F-16(R)
Recce Versioner

A-16, F/A-16, F-16A (30mm gun)
F-16 til CAS/BAI missioner

QF-16
Full Scale Aerial Target

F-16/101
Alternativ Fighter motor

F-16/79
FX eksport model

F-16/CCV
Control Configured Vehicle

F-16 XL
Cranked-Arrow Wing

F-16 AFTI
Advanced Fighter Technology Integration

F-16 VISTA / MATV / NF-16D
Variable-stability In-flight Simulator Test Aircraft, Multi Axis Thrust Vectoring

F-16 GCAS
Ground Collision Avoidance System

F-16 LOAN
Low Observable Asymmetric Nozzle

F-16 ES
Enhanced Strategic

F-16 SFW
Swept Forward Wing

F-16X
Tailless Fighter

F-16 FSX/F-2
F-16 – Japansk kampfly version

F-16 – Various
Agile Falcon/production extension

US Tri-Service Aircraft Designations
DOD Mission, Design, and Series System (MDS)

Specifikationer:

Fabrikant:General Dynamics
Lockheed Martin
Produktionsår:1973–2017 (Fort Worth, Texas)
2019 - (Greenville, South Carolina)
Antal produceret:4.604 (Juni 2018)
Besætning:1 (Pilot)
Længde:15,06 m
Vingefang:9,96 m.
Vinge areal:28 m2
Højde4.88 m
Tom vægt:8.573 kg.
Max. TOW vægt:19.187 kg.
Motor:1 × General Electric F110-GE-100 turbofan (Block 50)
1 × Pratt & Whitney F100-PW-229 turbofan (Block 52)
Max. hastighed:Mach 2 / 2.120 km/t
Max. G-load:+9.0 g

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII