U.S. Air Force F-16C 522nd Fighter Squadron "Fireballs", 27th Fighter Wing. Foto: Sgt. Kevin Gruenwald, USAF. Public domain.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon

General Dynamics F-16 Fighting Falcon er et amerikansk en-motoret multirolle jet kampfly oprindelig udviklet af General Dynamics, men i 1993 overtog Lockheed videreudvikling og produktion af F-16.

Der er bygget mere end 4.600 F-16 fly i mange forskellige versioner og såkaldte Blocks cycles frem til 2018.

F-16 findes også i to-sædede træningsversioner, der også kan bruges i kamp.

F-16 versioner

F-16A/B (B tosædet) første version af F-16 – i serien findes Block 1, 5, 10 og 20 versionerne. Den mest producerede udgave af F-16, med 475 stk. produceret.

F-16C/D (D tosædet) indført i 1984. Første C/D version var Block 25 med forbedrede instrumenter og radar, der betød at flyet kunne operere i al slags vejr. Der er produceret Block 30/32, 40/42, og 50/52 var en opdateret version af F-16C/D.

F-16E/F (F tosædet) Block 60 versionen er baseret på F-16C/D Block 50/52 og er udviklet specielt til De Forenede Arabiske Emirater.

F-16IN Super Viper er udviklet til konkurrencen om 126 fly til Indien og er baseret på F-16E/F Block 60.

F-16IQ er en projekteret version til det genoprettede irakiske luftvåben (IQAF).

Flyet er i udstrakt brug i den vestlige verden og blev indkøbt af Belgien, Danmark, Holland og Norge i det, der blev kaldt “århundredets våbenhandel” i 1975.

Israel modtog også F-16 som et af de første lande og brugte dem som de første i kamp i 1981 mod Irak.

24 lande bruger F-16 og i nyere tid også Jordan, Egypten med flere.

Flyet blev oprindeligt designet som et “billigt” supplement til F-15 Eagle, men blev med opgraderet motor, instrumenter mv. udviklet til et ægte multirolle-kampfly.

F-16 findes i forskellige “block cycles”, der hver især repræsenterer en opdatering af flyene.

De mest anvendte er Block 40/42, Block 50 og den seneste, Block 60. De oprindelige danske F-16 fly er af Block 10 og 15.

F-16 har deltaget i adskillige luftkampe uden at ét eneste er blevet skudt ned af fjendtlige fly.

Et pakistansk F-16 blev ved et uheld skudt ned af en anden pakistansk F-16 i 1987 under den afghansk-sovjetiske krig.

F-16 har nedskudt 64 fjendtlige fly og flere F-16 er blevet skudt ned af luftværnsmissiler og antiluftskyts.

General Dynamics F-16 Fighting Falcon versioner

F-16 LWF
Light Weight Fighter

YF-16
Figthing Falcon / Viper

F-16A/B
Block 1/5/10/15/15OCU/20

F-16C/D
Block 25

F-16C/D
Block 30/32

F-16C/D
Block 40/42

F-16C/D
Block 50/52

F-16E/F
Block 60

F-16 MLU
Mid-Life Update

F-16 ADF
Air Defense Fighter

(T)F-16N
F-16 til US Navy

RF-16/F-16(R)
Recce Versioner

A-16, F/A-16, F-16A (30mm gun)
F-16 til CAS/BAI missioner

QF-16
Full Scale Aerial Target

F-16/101
Alternativ Fighter motor

F-16/79
FX eksport model

F-16/CCV
Control Configured Vehicle

F-16 XL
Cranked-Arrow Wing

F-16 AFTI
Advanced Fighter Technology Integration

F-16 VISTA / MATV / NF-16D
Variable-stability In-flight Simulator Test Aircraft, Multi Axis Thrust Vectoring

F-16 GCAS
Ground Collision Avoidance System

F-16 LOAN
Low Observable Asymmetric Nozzle

F-16 ES
Enhanced Strategic

F-16 SFW
Swept Forward Wing

F-16X
Tailless Fighter

F-16 FSX/F-2
F-16 – Japansk kampfly version

F-16 – Various
Agile Falcon/production extension

US Tri-Service Aircraft Designations
DOD Mission, Design, and Series System (MDS)

Specifikationer:

Fabrikant:General Dynamics
Lockheed Martin
Produktionsår:1973–2017 (Fort Worth, Texas)
2019 - (Greenville, South Carolina)
Antal produceret:4.604 (Juni 2018)
Besætning:1 (Pilot)
Længde:15,06 m
Vingefang:9,96 m.
Vinge areal:28 m2
Højde4.88 m
Tom vægt:8.573 kg.
Max. TOW vægt:19.187 kg.
Motor:1 × General Electric F110-GE-100 turbofan (Block 50)
1 × Pratt & Whitney F100-PW-229 turbofan (Block 52)
Max. hastighed:Mach 2 / 2.120 km/t
Max. G-load:+9.0 g

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII