Flyvevåbnet Sikorsky S-61A-1 - flyvere.dk

Flyvevåbnets Eskadrille 722 Sikorsky S-61A Værløse 1972. Foto: © Mike Freer / GNU.

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 var en af flere versioner af Sikorsky SH-3 Sea King to-motorede militære jetturbine helikopter.

Sikorsky SH-3 Sea King blev udviklet i sidste halvdel af 1950’erne af Sikorsky Aircraft i Stratford, Connecticut i USA.

Sea King helikopteren blev produceret fra 1959 til midten af 1970’erne i mere end 1.300 eksemplarer af Sikorsky Aircraft.

Den er desuden blevet licensfremstillet af Westland i England, af Augusta i Italien og af Mitsubishi i Japan.

Produktionen blev indledt i 1959 og den blev fremstillet i adskillige versioner.

Flyvevåbnets S-61A-1 blev fremstillet frem til midten af 1970’erne.

Sikorskys SH-3 Sea King helikopter blev oprindelig udviklet til anti-ubåds tjeneste, men er især kendt som SAR (Search And Rescue) helikopter til eftersøgnings- og redningstjeneste.

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 helikoptere har spillet en vigtig historisk vigtig rolle ikke kun for Flyvevåbnet, men også for Danmark som nation.

Ud af mere end 16.000 udførte redningsmissioner i perioden, hvor S-61A-1 har fløjet i Flyvevåbnet, er ca. 98% af missionerne udført af Sikorsky S-61A-1 helikoptere.1

Danmark indgik i august 1964 kontrakt med Sikorsky Aircraft om levering af i alt otte Sikorsky S-61A-1 helikoptere.

Helikopterne blev leveret med skib, hvoraf det første eksemplar af S-61A-1 ankom i april 1965.

Flyvevåbnet havde siden 1957 brugt Sikorsky S-55C (H-19 Chickasaw) helikoptere til SAR missioner over dansk territorium.

Med indkøbet af de nye S-61A-1 helikoptere fik flyvevåbnet udvidet sin aktionsradius for sø-redning betydeligt.

Ikke en Sea King

Det er en udbredt misforståelse at Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 også havde betegnelsen Sea King.

Det havde den ikke!

S-61A-1 versionen blev fremstillet specifikt til Flyvevåbnet af Sikorsky Aircraft og var baseret på deres Sea King design.

Flyvevåbnets S-61A-1 blev bygget som en kombineret variant af Sikorskys SH-3 Sea King og den civile Sikorsky S-61N, der blandt andet blev benyttet af det grønlandske flyselskab Grønlandsfly.

Sikorsky SH-3 Sea King har smallere pontoner end S-61A-1, der havde de samme store faste pontoner som S-61N versionen.

Sikorsky SH-3 Sea King har foldbare rotorblade og kan folde helikopternes hale og rotordel ind langs helikopterens fuselage.

På den måde fylder en Sea King betydeligt mindre på et skibs dæk.

I ilden fra starten

Flyvevåbnets nye redningshelikopter fik sin ilddåb allerede inden den var blevet godkendt til operativ tjeneste i Flyvevåbnet.

Et Douglas C-54 Skymaster transportfly fra Flyvestation Værløse på vej til Grønland fik motorstop på alle fire motorer over Kattegat.

De daværende Sikorsky S-55 redningshelikoptere anvendte det samme flybrændstof som C-54.

Flyvevåbnet frygtede derfor, at årsagen til havariet med C-54 flyet kunne være et brændstofproblem.

Det blev derfor besluttet at sende en S-61A-1, der på det tidspunkt fungerede som omskolingshelikopter, i luften.

Allerede året efter leveringen blev de nye S61A-1 redningshelikoptere kastet ud i en stor redningsoperation.

Da den norske færge Skagerrak forliste ud for Hirtshals den 7. september 1966 beviste de nye helikoptere deres værd.

Det var fem danske S-61A-1 helikoptere, der under ekstreme betingelser med kraftig storm og meget høje bølger, udførte en stor del af redningen af de ombordværende passagerer fra flåder, der på drev på havet.

1: Kilde: Danmarks Flymuseum

Specifikationer:

Producent:Sikorsky Aircraft
Produktionsår:1959 - ca. 1975 (alle versioner)
Antal produceret:1.300+ (alle versioner)
Besætning: 2
Passagerer/operatører:2
Længde:22,20 m
Rotor diameter:18,90 m
Højde:5,13 m
Tom vægt: 5.382 kg
Max. startvægt:8.664 kg
Motorer:2 × General Electric T58-GE-8F 1.350 hk.
Max. hastighed: 267 km/t
Rækkevidde:1.389 km
Max. flyvehøjde:4.400 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII