Flyvevåbnet Sikorsky S-61A-1 - flyvere.dk

Flyvevåbnets Eskadrille 722 Sikorsky S-61A Værløse 1972. Foto: © Mike Freer / GNU.

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 var en af flere versioner af Sikorsky SH-3 Sea King to-motorede militære jetturbine helikopter.

Sikorsky SH-3 Sea King blev udviklet i sidste halvdel af 1950’erne af Sikorsky Aircraft i Stratford, Connecticut i USA.

Sea King helikopteren blev produceret fra 1959 til midten af 1970’erne i mere end 1.300 eksemplarer af Sikorsky Aircraft.

Den er desuden blevet licensfremstillet af Westland i England, af Augusta i Italien og af Mitsubishi i Japan.

Produktionen blev indledt i 1959 og den blev fremstillet i adskillige versioner.

Flyvevåbnets S-61A-1 blev fremstillet frem til midten af 1970’erne.

Sikorskys SH-3 Sea King helikopter blev oprindelig udviklet til anti-ubåds tjeneste, men er især kendt som SAR (Search And Rescue) helikopter til eftersøgnings- og redningstjeneste.

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1

Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 helikoptere har spillet en vigtig historisk vigtig rolle ikke kun for Flyvevåbnet, men også for Danmark som nation.

Ud af mere end 16.000 udførte redningsmissioner i perioden, hvor S-61A-1 har fløjet i Flyvevåbnet, er ca. 98% af missionerne udført af Sikorsky S-61A-1 helikoptere.1

Danmark indgik i august 1964 kontrakt med Sikorsky Aircraft om levering af i alt otte Sikorsky S-61A-1 helikoptere.

Helikopterne blev leveret med skib, hvoraf det første eksemplar af S-61A-1 ankom i april 1965.

Flyvevåbnet havde siden 1957 brugt Sikorsky S-55C (H-19 Chickasaw) helikoptere til SAR missioner over dansk territorium.

Med indkøbet af de nye S-61A-1 helikoptere fik flyvevåbnet udvidet sin aktionsradius for sø-redning betydeligt.

Ikke en Sea King

Det er en udbredt misforståelse at Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 også havde betegnelsen Sea King.

Det havde den ikke!

S-61A-1 versionen blev fremstillet specifikt til Flyvevåbnet af Sikorsky Aircraft og var baseret på deres Sea King design.

Flyvevåbnets S-61A-1 blev bygget som en kombineret variant af Sikorskys SH-3 Sea King og den civile Sikorsky S-61N, der blandt andet blev benyttet af det grønlandske flyselskab Grønlandsfly.

Sikorsky SH-3 Sea King har smallere pontoner end S-61A-1, der havde de samme store faste pontoner som S-61N versionen.

Sikorsky SH-3 Sea King har foldbare rotorblade og kan folde helikopternes hale og rotordel ind langs helikopterens fuselage.

På den måde fylder en Sea King betydeligt mindre på et skibs dæk.

I ilden fra starten

Flyvevåbnets nye redningshelikopter fik sin ilddåb allerede inden den var blevet godkendt til operativ tjeneste i Flyvevåbnet.

Et Douglas C-54 Skymaster transportfly fra Flyvestation Værløse på vej til Grønland fik motorstop på alle fire motorer over Kattegat.

De daværende Sikorsky S-55 redningshelikoptere anvendte det samme flybrændstof som C-54.

Flyvevåbnet frygtede derfor, at årsagen til havariet med C-54 flyet kunne være et brændstofproblem.

Det blev derfor besluttet at sende en S-61A-1, der på det tidspunkt fungerede som omskolingshelikopter, i luften.

Allerede året efter leveringen blev de nye S61A-1 redningshelikoptere kastet ud i en stor redningsoperation.

Da den norske færge Skagerrak forliste ud for Hirtshals den 7. september 1966 beviste de nye helikoptere deres værd.

Det var fem danske S-61A-1 helikoptere, der under ekstreme betingelser med kraftig storm og meget høje bølger, udførte en stor del af redningen af de ombordværende passagerer fra flåder, der på drev på havet.

1: Kilde: Danmarks Flymuseum

Specifikationer:

Producent:Sikorsky Aircraft
Produktionsår:1959 - ca. 1975 (alle versioner)
Antal produceret:1.300+ (alle versioner)
Besætning:2
Passagerer/operatører:2
Længde:22,20 m
Rotor diameter:18,90 m
Højde:5,13 m
Tom vægt:5.382 kg
Max. startvægt:8.664 kg
Motorer:2 × General Electric T58-GE-8F 1.350 hk.
Max. hastighed:267 km/t
Rækkevidde:1.389 km
Max. flyvehøjde:4.400 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII