Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 var en af flere versioner af Sikorsky SH-3 Sea King to-motorede militære jetturbine helikopter.
Sikorsky SH-3 Sea King blev udviklet i sidste halvdel af 1950’erne af Sikorsky Aircraft i Stratford, Connecticut i USA.
Sea King helikopteren blev produceret fra 1959 til midten af 1970’erne i mere end 1.300 eksemplarer af Sikorsky Aircraft.
Den er desuden blevet licensfremstillet af Westland i England, af Augusta i Italien og af Mitsubishi i Japan.
Produktionen blev indledt i 1959 og den blev fremstillet i adskillige versioner.
Flyvevåbnets S-61A-1 blev fremstillet frem til midten af 1970’erne.
Sikorskys SH-3 Sea King helikopter blev oprindelig udviklet til anti-ubåds tjeneste, men er især kendt som SAR (Search And Rescue) helikopter til eftersøgnings- og redningstjeneste.
Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1
Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 helikoptere har spillet en vigtig historisk vigtig rolle ikke kun for Flyvevåbnet, men også for Danmark som nation.
Ud af mere end 16.000 udførte redningsmissioner i perioden, hvor S-61A-1 har fløjet i Flyvevåbnet, er ca. 98% af missionerne udført af Sikorsky S-61A-1 helikoptere.1
Danmark indgik i august 1964 kontrakt med Sikorsky Aircraft om levering af i alt otte Sikorsky S-61A-1 helikoptere.
Helikopterne blev leveret med skib, hvoraf det første eksemplar af S-61A-1 ankom i april 1965.
Flyvevåbnet havde siden 1957 brugt Sikorsky S-55C (H-19 Chickasaw) helikoptere til SAR missioner over dansk territorium.
Med indkøbet af de nye S-61A-1 helikoptere fik flyvevåbnet udvidet sin aktionsradius for sø-redning betydeligt.
Ikke en Sea King
Det er en udbredt misforståelse at Flyvevåbnets Sikorsky S-61A-1 også havde betegnelsen Sea King.
Det havde den ikke!
S-61A-1 versionen blev fremstillet specifikt til Flyvevåbnet af Sikorsky Aircraft og var baseret på deres Sea King design.
Flyvevåbnets S-61A-1 blev bygget som en kombineret variant af Sikorskys SH-3 Sea King og den civile Sikorsky S-61N, der blandt andet blev benyttet af det grønlandske flyselskab Grønlandsfly.
Sikorsky SH-3 Sea King har smallere pontoner end S-61A-1, der havde de samme store faste pontoner som S-61N versionen.
Sikorsky SH-3 Sea King har foldbare rotorblade og kan folde helikopternes hale og rotordel ind langs helikopterens fuselage.
På den måde fylder en Sea King betydeligt mindre på et skibs dæk.
I ilden fra starten
Flyvevåbnets nye redningshelikopter fik sin ilddåb allerede inden den var blevet godkendt til operativ tjeneste i Flyvevåbnet.
Et Douglas C-54 Skymaster transportfly fra Flyvestation Værløse på vej til Grønland fik motorstop på alle fire motorer over Kattegat.
De daværende Sikorsky S-55 redningshelikoptere anvendte det samme flybrændstof som C-54.
Flyvevåbnet frygtede derfor, at årsagen til havariet med C-54 flyet kunne være et brændstofproblem.
Det blev derfor besluttet at sende en S-61A-1, der på det tidspunkt fungerede som omskolingshelikopter, i luften.
Allerede året efter leveringen blev de nye S61A-1 redningshelikoptere kastet ud i en stor redningsoperation.
Da den norske færge Skagerrak forliste ud for Hirtshals den 7. september 1966 beviste de nye helikoptere deres værd.
Det var fem danske S-61A-1 helikoptere, der under ekstreme betingelser med kraftig storm og meget høje bølger, udførte en stor del af redningen af de ombordværende passagerer fra flåder, der på drev på havet.
1: Kilde: Danmarks Flymuseum