Grumman F-9 Cougar - flyvere.dk

U. S. Navy Grumman F9F-8 Cougar på USS Intrepid 1956. Foto: Mate First Class Wilcox, U.S. Navy. U.S. Navy Naval History and Heritage Command. Public domain.

Grumman F-9 Cougar

Grumman F9F/F-9 Cougar var et hangarskib-baseret et-motoret jet kampfly udviklet i begyndelsen af 1950’erne og produceret af Grumman, senere Northrop Grumman, på Long Island, N.Y. i USA.

Cougar var en videreudvikling af Grummans F9F Panther, der var et af de første hangarskibsbaserede jet kampfly i U. S. Navy.

Til forskel fra Panthers straight wing design havde Cougar et moderne swept-wing design og en kraftigere motor.

Truslen fra et nyt sovjetisk kampfly

Siden slutningen af 2. verdenskrig havde der cirkuleret rygter i det amerikanske luftvåben om et nyt sovjetisk swept wing kampfly, der kunne udmanøvrere de amerikanske flytyper fra samme periode.

U.S. Navy havde ikke rigtig noget fokus på at anskaffe sig nye hurtigere kampfly, der kunne deltage i egentlige luftkampe.

Den amerikanske flåde stolede mere på sit missilforsvar og sine hangarskibsbaserede jagerfly.

Da Mikoyan-Gurevich MiG-15 dukkede op i slutningen af 1940’erne og fuldstændig udklasserede de amerikanske straight wing kampfly under Koreakrigen fra 1950 – 1953, stod det klart, at der var behov for nye moderne kampfly – også til U. S. Navy.

En forceret prototype udvikling

De første Cougar prototyper, med betegnelsen Grumman XF9F-6, var ret beset intet andet end modificerede Grumman Panther fly, der havde fået et nyt swept wing vingedesign.

Der var ikke tale om et egentligt nyt kampfly.

Den første nye Grumman Cougar, med versionsbetgnelse F9F-6, blev leveret til U. S. Navy i slutningen 1952 og var et egentligt nyt kampfly.

De nye Cougar hangarskibsfly blev først indsat i aktiv tjeneste på USS Yorktown i august 1953.

På det tidspunkt var det for sent til at de nye Grumman Cougar kampfly kunne nå at spille nogen rolle i Koreakrigen.

Specifikationer:

Producent:Grumman
Produktionsår:1951 - 1957
Antal produceret:1.988
Besætning:1
Længde:12,47 m
Vingefang:10,52 m
Højde:3,76 m
Vægt:5.209 kg
Max. vægt:9.525 kg
Motor:1 × Pratt & Whitney J48-P-8A turbojet
Max. hastighed:1.052 km/t
Rækkevidde:1.500 km.
Flyvehøjde:13.564 m. (max.)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII