Grumman F9F/F-9 Cougar var et hangarskib-baseret et-motoret jet kampfly udviklet i begyndelsen af 1950’erne og produceret af Grumman, senere Northrop Grumman, på Long Island, N.Y. i USA.
Cougar var en videreudvikling af Grummans F9F Panther, der var et af de første hangarskibsbaserede jet kampfly i U. S. Navy.
Til forskel fra Panthers straight wing design havde Cougar et moderne swept-wing design og en kraftigere motor.
Truslen fra et nyt sovjetisk kampfly
Siden slutningen af 2. verdenskrig havde der cirkuleret rygter i det amerikanske luftvåben om et nyt sovjetisk swept wing kampfly, der kunne udmanøvrere de amerikanske flytyper fra samme periode.
U.S. Navy havde ikke rigtig noget fokus på at anskaffe sig nye hurtigere kampfly, der kunne deltage i egentlige luftkampe.
Den amerikanske flåde stolede mere på sit missilforsvar og sine hangarskibsbaserede jagerfly.
Da Mikoyan-Gurevich MiG-15 dukkede op i slutningen af 1940’erne og fuldstændig udklasserede de amerikanske straight wing kampfly under Koreakrigen fra 1950 – 1953, stod det klart, at der var behov for nye moderne kampfly – også til U. S. Navy.
En forceret prototype udvikling
De første Cougar prototyper, med betegnelsen Grumman XF9F-6, var ret beset intet andet end modificerede Grumman Panther fly, der havde fået et nyt swept wing vingedesign.
Der var ikke tale om et egentligt nyt kampfly.
Den første nye Grumman Cougar, med versionsbetgnelse F9F-6, blev leveret til U. S. Navy i slutningen 1952 og var et egentligt nyt kampfly.
De nye Cougar hangarskibsfly blev først indsat i aktiv tjeneste på USS Yorktown i august 1953.
På det tidspunkt var det for sent til at de nye Grumman Cougar kampfly kunne nå at spille nogen rolle i Koreakrigen.