Harbin Y-12 er et kinesisk to-motoret turboprop passager- og transportfly bygget af Harbin Aircraft Industry Group (HAIG) i Harbin i Heilongjiang provinsen i Kina.
Flyet er et all-round fly med forskellige anvendelsesmuligheder.
Det bruges af både det kinesiske luftvåben og flere civile flyselskaber til transport- og overvågningsopgaver.
Flyet er en videreudvikling af Harbin Y-11 med en helt ny vingestruktur, større fuselage og kraftigere motorer.
Den første prototype af det, der skulle blive til Harbin Y-12, fløj første gang den 16. august 1984.
Flyet er fremstillet i adskillige versioner til mange formål.
Den nyeste version, kaldet Y-12F, er i bund og grund et helt nyt fly med et nyt design af en større fuselage og vinger.
YF-12 har et landingsstel, der kan trækkes ind i flyet efter take-off og nye Pratt & Whitney Canada PT6A-65B motorer.
En speget rolle
Det kinesiske maritime overvågningsagentur China Marine Surveillance (CMS) har brugt Harbin Y-12 til det agenturet kalder ‘maritime overvågningsopgaver‘ især i området over det sydkinesiske hav.
Ifølge flere af Kinas nabolande omkring det sydkinesiske hav var (er) CMS reelle opgave at håndhæve Kinas territoriale krav i området.
En efterretningskilde i U.S. Navy siger ligeud, at CMS blev brugt af den kinesiske stat til, gennem chikane af andre nationer i området, at sikre kinesisk ekspansion i området.
Kaptajn James Fanell, fra US naval intelligence har udtalt at:
China Marine Surveillance cutters have no other mission but to harass other nations into submitting to China`s expansive claims.
China Marine Surveillance, he concluded, is a full-time maritime sovereignty harassment organisation.
Times of India 11. maj 2013.
I juli 2013 blev CMS opløst og blev sammen med tre andre kinesiske agenturer til en del af den kinesiske kystvagt.