Hurel-Dubois HD.31 - flyvere.dk

Hurel-Dubois HD.31 prototype Baginton, Coventry, England i juni 1954. Foto: RuthAS. CC BY 3.0

Hurel-Dubois HD.31

Hurel-Dubois HD.31 var et tomoteret højvinget civilt passagerfly med et high aspect ratio vingedesign, der blev udviklet og produceret i 1950’erne af Hurel-Dubois i Frankrig.

Flyet var, bortset fra sit high aspect ratio vingedesign, et traditionelt højvinget to-motoret civilt passager- og transportfly.

Den franske regering bestilte i begyndelsen af 1950’erne to prototyper af flyet, der blev betegnet Hurel-Dubois HD.31 og Hurel-Dubois HD.32.

Der blev imidlertid kun produceret en enkelt prototype.

Den fløj første gang 27. januar 1953.

Flyet kom aldrig til at spille nogen stor rolle som civilt passagerfly.

Selvom Air France udtrykte interesse for flyet som et feedliner fly, blev der aldrig indgået nogen aftale om at producere flyet til Air France.

Flyets evne til langsom flyvning i stor højde gjorde det ideelt til til foto- og kortlægnings opgaver.

Det nationale franske geografiske institut, Institut Géographique National, (IGN), bestilte i begyndelsen af 1950’erne otte eksemplarer af Hurel-Dubois HD.34.

HD.34 versionen havde et observationscockpit i glas i næsen og landingsstel, der kunne trækkes ind i flyets fuselage.

IGN benyttede Hurel-Dubois HD.34 til foto- og kortlægnings opgaver helt frem til 1970’erne.

Opløftende eksperiment

Flyets designer, flypioneren Maurice Hurel, havde designet Hurel-Dubois HD.31s vingedesign som et high-aspect ratio vingedesign.

Hurel havde i adskillige år forsøgt at udvikle et high ratio aspect vingedesign, der kunne bruges i praksis til at løfte en større last end det hidtil havde været muligt og uden at forøge flyets samlede vægt.

Hans forsøg med sit eksperimentalflyet Hurel-Dubois HD.10 havde været meget (undskyld udtrykket) opløftende…

Hurels arbejde og forskning med high aspect ratio vingedesign har betydet meget for den senere udvikling af transport- og passagerfly med high aspect ratio vingedesign.

Short Skyvan og Short Sherpa flyene fra begyndelsen af 1960’erne blev bygget efter Hurels principper om vingedesign.

High aspect ratio vingedesign

High aspect ratio har været en del af flyvningens historie lige Wright brødrenes historiske flyvninger med deres Wright flyer.

En vinges aspect ratio har betydning for vingens samlede løftetkraft, så en lav aspect ratio, (alt andet lige), giver mindre løftekraft, mens en høj aspect ratio, (alt andet lige), giver forbedret løftekraft.

En vinges aspect ratio, AR, defineres som kvadratroden af vingefanget, b2, divideret med vingearealet, S, og kan udtrykkes i ligningen:

Hurel-Dubois HD.31 - high aspect ratio ligning. flyvere.dk

Vingens løftekraft defineres her som forholdet mellem vingens løfteevne divideret med den luftmodstand, der genereres ved den samme vinges bevægelse frem gennem luften.

Hurel-Dubois HD.31 prototype
Hurel-Dubois HD.31 prototype i luften over Baginton airport, Coventry, England i juni 1954. Foto: RuthAS CC BY 3.0

Vinger med high aspect ratio giver mindre luftmodstand.

Det har betydning både for et flys samlede motorkraft og for motorernes brændstof økonomi.

Derfor har f.eks svævefly vinger med en meget høj aspect ratio.

De er smalle og meget lange, hvilket giver den høje aspect ratio jævnfør regnestykkerne ovenfor.

Svævefly har ingen motor og er afhængige af maksimal løfteevne for deres vinger.

Specifikationer:

Producent:Hurel-Dubois
Produktionsår:1952–1955
Antal produceret:11
Besætning:5
Længde:
23,57 meter
Vingefang:45,30 meter
Vinge areal:100 m2
Tom vægt:12.300 kg
Nyttelast:6.300 kg
Max. startvægt:18.600 kg
Motorer:2 × Wright Cyclone 982-C9-HE2
Tophastighed:280 km/t
Rækkevidde:2.200 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII