Ilyushin Il-28 Beagle - flyvere.dk

Ilyushin Il-28 Beagle. Foto: Wikimedia commons.

Ilyushin Il-28

Ilyushin Il-28 (russisk: Ильюшин Ил-28) med NATO-kaldenavn Beagle var et sovjetisk to-motoret jet bombefly designet og produceret af Ilyushin flyfabrikkerne i Moskva i det daværende Sovjetunionen – nu Rusland.

Flyet var Sovjetunionens første større masseproducerede jet bombefly.

Allerede i 1947 indledte Ilyushin udviklingen af et taktisk to-motoret jet bombefly, der kunne flyve bombetogter med mindst 800 km/t.

Umiddelbart efter 2. verdenskrig solgte Storbritannien et antal Rolls-Royce Nene jetmotorer til Sovejetunionen.

Det betød at den russiske motorproducent Klimov kunne udvikle Nene motoren til deres egen Klimov VK-1, der i starten blev benævnt RD-45.

Klimov VK-1 blev foruden til Ilyushin Il-28 også brugt i Mikoyan-Gurevich MiG-15 kampflyet.

Beagle fløj første gang i 1948 og gik i produktion i 1949. De første eksemplarer blev leveret til det sovjetiske luftvåben i 1950.

Der blev produceret i alt 6.316 eksemplarer af Beagle. Samtidig blev flyet licensbygget i 315 eksemplarer i Kina, hvor flyet blev benævnt Harbin H-5.

I 1990’erne, mere end 50 år efter flyets introduktion, var der stadig adskillige (flere hundrede) eksemplarer af Il-28 i tjeneste ved luftvåben mange steder i verden.

Der menes stadig at være 80 eksemplarer af Harbin H-5 i aktiv tjeneste ved det nordkoreanske luftvåben.

Specifikationer:

Producent:Ilyushin
Produktionsår:1949-1980'erne.
Besætning:3
Længde:
17,65 meter
Vingefang:21,45 meter
Højde:6,70 meter
Vinge areal:60,80 m2
Tom vægt:12.890 kg
Nyttelast:6.490 kg
Max. startvægt:21.200 kg
Motorer:2 × Klimov VK-1A turbojet
Tophastighed:902 km/t
Cruise hastighed:770 km/t
Rækkevidde:2.180 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII