Ilyushin Il-28 Beagle - flyvere.dk

Ilyushin Il-28 Beagle. Foto: Wikimedia commons.

Ilyushin Il-28

Ilyushin Il-28 (russisk: Ильюшин Ил-28) med NATO-kaldenavn Beagle var et sovjetisk to-motoret jet bombefly designet og produceret af Ilyushin flyfabrikkerne i Moskva i det daværende Sovjetunionen – nu Rusland.

Flyet var Sovjetunionens første større masseproducerede jet bombefly.

Allerede i 1947 indledte Ilyushin udviklingen af et taktisk to-motoret jet bombefly, der kunne flyve bombetogter med mindst 800 km/t.

Umiddelbart efter 2. verdenskrig solgte Storbritannien et antal Rolls-Royce Nene jetmotorer til Sovejetunionen.

Det betød at den russiske motorproducent Klimov kunne udvikle Nene motoren til deres egen Klimov VK-1, der i starten blev benævnt RD-45.

Klimov VK-1 blev foruden til Ilyushin Il-28 også brugt i Mikoyan-Gurevich MiG-15 kampflyet.

Beagle fløj første gang i 1948 og gik i produktion i 1949. De første eksemplarer blev leveret til det sovjetiske luftvåben i 1950.

Der blev produceret i alt 6.316 eksemplarer af Beagle. Samtidig blev flyet licensbygget i 315 eksemplarer i Kina, hvor flyet blev benævnt Harbin H-5.

I 1990’erne, mere end 50 år efter flyets introduktion, var der stadig adskillige (flere hundrede) eksemplarer af Il-28 i tjeneste ved luftvåben mange steder i verden.

Der menes stadig at være 80 eksemplarer af Harbin H-5 i aktiv tjeneste ved det nordkoreanske luftvåben.

Specifikationer:

Producent:Ilyushin
Produktionsår:1949-1980'erne.
Besætning:3
Længde:
17,65 meter
Vingefang: 21,45 meter
Højde: 6,70 meter
Vinge areal: 60,80 m2
Tom vægt: 12.890 kg
Nyttelast: 6.490 kg
Max. startvægt: 21.200 kg
Motorer:2 × Klimov VK-1A turbojet
Tophastighed: 902 km/t
Cruise hastighed:770 km/t
Rækkevidde:2.180 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII