Saab JAS 39 Gripen er et svensk et-motoret multirolle turbofan kampfly, der er udviklet i 1980’erne og produceret siden 1987 af SAAB AB fabrikkerne (SAAB Group) i Trollhättan, i Sverige.
Flyets multirolle egenskaber kan læses ud af betegnelsen JAS, som på svensk står for jakt, attack och spaning, jagerfly, angreb og overvågning/rekognoscering.
Gripen har en stor deltavinge og to mindre canard vinger (Canards) foran deltavingen.
Allerede i slutningen af 1970’erne indledte den svenske regering og det svenske forsvar de første overvejelser om et nyt Mach 2 kampfly med multirolle egenskaber.
Flyet skulle afløse det svenske flyvevåbens SAAB 35 Draken og SAAB 37 Viggen.
BAS 90
Flyet skulle desuden kunne bruge det svenske forsvars BAS 90 system.
BAS 60 og BAS 90 er særlige modeller for infrastrukturen for det svenske flyvevåbens udplacering og aktiviteter i Sverige.
Systemet er opbygget som et netværk af små flybaser med otte til 12 udstationerede fly, der benytter korte, ofte rudimentære landingsbaner, eller motorveje som start- og landingsbaner.
Både Viggen og Gripen har STOL egenskaber og er derfor velegnede til at indgå i BAS 60 og BAS 90 systemet.
Udviklet som et multirolle fly
Gripen er et af de første kampfly, der er designet som et ægte multirolle kampfly.
Saab 39 Gripen fløj sin første testflyvning i 1988 og kom i aktiv tjeneste i 1996 i det svenske flyvevåben (Flygvapnet) med typebetegnelsen JAS 39.
Flyet dækker alle de behov et luftvåben har for et kampberedskab.
Gripen NG
Gripen var deltager i konkurrencen om nye kampfly til Flyvevåbnet som erstatning af Flyvevåbnets F-16-fly.
Det var ikke JAS 39 Gripen, der indgik som det svenske bud i konkurrencen, men derimod en ny generation af JAS 39-flyet kaldet Gripen NG – Gripen Next Generation.
Den første version af Gripen NG fløj første gang i 2017.
Ifølge saab.com er typebetegnelsen for det, der blev kendt som Gripen Next Generation (NG), nu officielt Gripen E.
Flyet kan omstilles fra en funktion til en anden, mens det er i luften.
Ved udviklingen af Gripen var det et krav fra de svenske myndigheder, at flyet uden kompromiser fungerede perfekt i alle tre roller.
Man ønskede en enkel flytype og samtidig at få et førsteklasses fly med lavere anskaffelses- og vedligeholdelsesomkostninger end tidligere kampflytyper.