Kamov Ka-50 - flyvere.dk

Det russiske flyvevåben Kamov Ka-50 MAKS 2005 17. august 2005, Ramenskoye. Foto: Dmitriy Pichugin. GFDL 1.2

Kamov Ka-50

Kamov Ka-50 “Black Shark” (russisk: Чёрная акула), med NATO kaldenavn Hokum A, er en sovjetisk/russisk enkeltsædet militær angrebshelikopter med koaksiale kontraroterende rotorer.

Ka-50 er designet og udviklet i 1980’erne af Kamov designbureau i Moskva i Rusland.

Helikopteren produceres af Progress Arsenyev Aviation Company i det fjernøstlige Rusland.

Ka-50 blev indsat i aktiv tjeneste i august 1995 i den russiske hær og det russiske flyvevåben.

Helikopteren er tungt bevæbnet og er især tiltænkt en rolle som angrebs- og scout (opklarings) helikopter.

Ka-50 er den endelige produktionsversion af Kamov V-80, der var en prototype V-80Sh-1.

Koaksialt rotorsystem

Ka-50 har, ligesom andre Kamov-helikoptere, det for Kamovs helikoptere det karakteristiske koaksiale kontraroterende rotorsystem.

Systemet fjerner behovet for en halerotor, der normalt er en uundværlig del af ethvert helikopterdesign.

Det koaksiale rotorsystem forbedrer helikopternes flyveegenskaber og tilfører helikopteren nogle aerobatiske eller luftakrobatiske egenskaber.

Helikopteren kan udføre både loop og rulninger om helikoternes flyeretning, mens den fastholder en sigtelinje til et mål.

Samtidig frigør udeladelsen af halerotoren op til 30 % af motorkraften.

Udstyret med katapultsæde

Ka-50 er udstyret med et for helikoptere sjældent set katapulttsæde.

Lige inden katapultsædet skydes ud, bortsprænges rotorbladene af sprængladninger i rotorsystemet, hvorefter piloten kastes ud.

Udvikling og produktion bremset af verdenshistorien

Som følge af Sovjetunionens opløsning i 1991 og den efterfølgende stagnation for den nu russsiske økonomi, blev de oprindelige bestillinger på flere hundrede eksemplarer annulleret.

Der blev derfor kun produceret et fåtal af Ka-50.

I slutningen af 1990’erne udviklede Kamov og Israel Aerospace Industries en to-sædet version, Kamov Ka-50-2 “Erdogan” (russisk: Эрдоган, tyrkisk: Erdoğan), som Kamovs bidrag til Tyrkiets konkurrence om en ny angrebshelikopter.

I samme periode, i midten af 1990’erne, udviklede Kamov en anden to-sædet variant, Kamov Ka-52 “Alligator” (russisk: Аллигатор), med NATO kaldenavn Hokum B.

Specifikationer:

Producent:Kamov
Produktionsår:1990 –
Antal produceret:19
Besætning:1
Længde:16 m
Rotor diameter:2 x 14,50 m
Højde:4,93 m
Tom vægt:7.700 kg
Max. startvægt:10.800 kg
Motorer:2 × Klimov VK-2500 turboshaft
Max. hastighed:315 km/t
Cruise hastighed:270 km/t
Rækkevidde:545 km
Max. flyvehøjde:5.500 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII