Kellet XR-8 - flyvere.dk

USAAF Kellett XR-8. Foto: Ukendt. U.S. Army Air Forces/San Diego Air & Space Museum. Public domain.

Kellett XR-8

Kellett XR-8 var en amerikansk twin-rotor helikopter med overlappende rotorer og stempelmotor.

XR-8 blev udviklet og produceret i 1940’erne af Kellett Autogiro Corporation i Philadelphia i USA..

Kellett XR-8 var en af de første helikoptere, der benyttede synkroniserede og overlappende, (intermeshing) dobbelte rotorer.

To tyske forgængere

Kellett XR-8 var kun den tredje helikopter, der benyttede et overlappende rotor-system.

Den nazi-tyske Flettner Fl 265 fra 1939 var en eksperimental helikopter med et overlappende dobbelt rotorsystem.

Flettner Fl 282 ‘Kolibri’ fra 1941 var verdens første serieproducerede synchropter.

Et problematisk rotordesign

Kellet XR-8 blev blandt andet udviklet for at demonstrere fordelene og mulighederne ved et overlappende twin-rotor system.

Twin-rotor systemet gjorde behovet for en halerotor overflødigt.

Kellett Autogiro Corporation opnåede mest det modsatte, idet helikopteren blev et eksempel de problemer, der var forbundet med udvikling af et overlappende twin-rotor design.

Efter Sikorsky havde demonstreret deres Sikorsky VS-300 havde United States Army Air Forces (USAAF), valgt at fokusere på (motoriserede) helikoptere frem for autogyro systemer.

Kellett Autogiro Corporation indsendte et forslag om et helikopter med et overlappende rotorsystem til USAAF i november 1942.

To prototyper

Det følgende år indgik USAAF kontrakt med Kellett Autogiro Corporation om produktion af to prototyper med trebladede rotorer samt et alternativt tobladet rotorsystem.

Det resulterede i et rotor-fartøj med et noget aparte udseende.

Helikopteren havde et stumpt æggeformet skrog og et stort glas cockpit.

Helikopterens dobbelte rotorer overlappede hinanden og var monteret med en 12½° hældning.

Rotorbladene var bygget i krydsfiner og stålrør.

Den første flyvning med en Kellett XR-8 prototype fandt sted den 7. august 1944.

Helikopteren var meget ustabil og nærmest helt uden retningsstabilitet.

For at korrigere for dette blev to ekstra halefinner udviklet til designet.

Et meget mere alvorligt problem var at bladene fra hver rotor kolliderede under flyvning.

Kellett måtte derfor designe et nyt, stift rotorsystem til XR-8.

Den anden prototype med et to-bladet rotorsystem, viste sig at udløse voldsomme vibrationer, der var uforholdsmæssigt vanskeligt at løse.

Problemerne med det nye overlappende twin-rotor system var så store, så USAAF opgav projektet i 1946.

Specifikationer:

Besætning:1
Længde:6,88 m
Rotor diameter:2 x 10,97 m
Højde:3,35 m
Tom vægt:1.052 kg
Max. startvægt:1.349 kg
Motorer:1 × Franklin O-405-9 6-cylinder boxer.
Max. hastighed:161 km/t
Max. flyvehøjde:3.000 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII