Keystone B-3A - flyvere.dk

Det første producerede Keystone B-3A bombefly, ca. 1930. Foto: Ukendt/National Museum of the United States Air Force.

Keystone B-3A

Keystone B-3A var et amerikansk to-motoret propel bi-plan bombefly udviklet og bygget af Keystone Aircraft i 1920’erne for det daværende United States Army Air Corps.

Korpset blev senere til United States Army Air Forces, der efter 2. verdenskrig blev til det nuværende United States Air Force, (USAF).

Flyet indgik i en gruppe af bi-planer, som US Army rådede over fra 1920’erne og frem til 1940.

Forældet fra begyndelsen

De første prototyper af flyet fløj første gang i 1928 og de første fly blev leveret til U. S. Army Air Corps i 1929.

Keystone B-3A var forældet allerede ved leveringen til U. S. Army Air Corps.

Keystone B-3A  - flyvere.dk
Formation af U. S. Army Air Corps. Keystone B-3A bombefly ca. 1930. Foto: Wikimedia.

Flyets egenskaber og ydelse var ikke meget bedre end første verdenskrigs bombefly som for eksempel Handley Page, Gotha, eller Friedrichshafen.

Det var kun hvad angår flysikkerhed, at B-3A var en forbedring i forhold til første verdenskrigs bombefly.

Omtrent samtidig med produktionen af B-3A udviklede andre flyfabrikanter bi-planer, der udelukkende var bygget i metal.

Det gjorde flyet helt overflødigt fra begyndelsen.

Alligevel forblev flyet i tjeneste frem til 1940.

Specifikationer:

Fabrikant:Keystone Aircraft
Produktionsår:1930 - 1933
Antal produceret.63
Besætning: 5
Længde:
14,9 meter
Vingefang:22,8 meter
Højde:4,8 meter
Vinge areal:106,4 m2
Tom vægt:3.495 kg
Nyttelast:2.390 kg
Max. startvægt:Ukendt
Motorer:2 × Pratt & Whitney R-1690-3 radial.
Tophastighed:183 km/t
Cruise hastighed:158 km/t
Rækkevidde:1.400 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII