Lockheed F-104 Starfighter - flyvere.dk

U.S. Air Force Lockheed F-104 Starfighter 1979. Foto: Ken Hackman, USAF. Public domain.

Lockheed F-104 Starfighter

Lockheed F-104 Starfighter er et et-sædet og en-motoret supersonisk altvejrs jagerfly udviklet i slutningen af 1950’erne og produceret i 1960’erne af Lockheed i Burbank, Californien i USA.

F-104 blev først og fremmest udviklet til en rolle som interceptor for det amerikanske luftvåben, U.S. Air Force.

Flyet blev senere også udviklet og anvendt som jagerbomber.

Lockheed F-104 Starfighter blev det udviklet af Lockheed for United States Air Force (USAF), men kom i udbredt tjeneste ved USAs allierede verden over, og blev bygget på licens af andre NATO-lande.

Flyet kom i tjeneste ved mere end et dusin luftvåben imellem 1958 og 2004.

Flyets design team blev ledet af Kelly Johnson, der senere ledte eller bidrog til udviklingen af Lockheed SR-71 Blackbird og andre Lockheed fly.

F-104 satte adskillige verdensrekorder – blandt andet flyvehastighed og flyvehøjde.

Flyets omdømme blev belastet af den såkaldte Lockheed-skandale, hvor Lockheed havde bestukket politikere og militærpersoner i flere lande for at påvirke deres afgørelser og sikre sig kontrakter.

The Widow Maker

Det høje antal ulykker med Starfighter belastede yderligere flyets omdømme både militært og offentligt.

Særligt Vesttysklands Luftwaffe havde et meget højt antal havarier og ulykker med F-104 Starfighter.

Det var i den forbindelse at flyet opnåede sit ry og øgenavn som Widow Maker.

Oberst Erich Hartmann, piloten med flest sejre i luftkamp under krigshandlinger, blev tvunget til at forlade Luftwaffe på grund af sin indædte og højlydte modstand mod indkøbet af F-104.

Flytypen er let at kende på sin lange slanke krop og meget små og korte bæreplaner/vinger.

Flyvevåbnets Lockheed F-104 Starfighter

Flyet blev anvendt af Flyvevåbnet i perioden fra 1964 til 1986.

Flyvevåbnet benyttede to forskellige versioner af Lockheed F-104 Starfighter.

En et-sædet version F-104G og en to-sædet version TF-104G.

De to-sædede F-104 Startfighter blev brugt til at uddanne og træne F-104 piloter og til træning i instrumentflyvning.

Specifikationer:

Besætning:1
Længde:16,66 m
Vingefang:6,63 m
Højde:4,11 m
Vægt:6.350 kg
Max. vægt:13.166 kg
Motor:1 x General Electric J79 turbojet
Max. hastighed:2.459,5 km/t
Rækkevidde:2.623 km.
Flyvehøjde:15.000 m. (max.)

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII