Martin JRM Mars er et fire-motoret propel transport-vandfly udviklet i begyndelsen af 1940’erne og produceret i perioden 1945 – 1948 af Martin Company i Santa Ana i Californien, USA.
Flyet blev oprindelig udviklet til U. S. Navy som et (meget) stort transport- og patruljefly til start og landing på vand.
Selvom den amerikanske flåde oprindeligt bestilte 20 eksemplarer af flyet, blev kun fem fly bygget færdig.
Flyene blev navngivet Marianas Mars, Philippine Mars, Marshall Mars, Caroline Mars, og Hawaii Mars.
De blev indsat som transporttfly med fragt til Hawaii og Stillehavsøerne den 23. januar 1944.
Caroline Mars
Det sidste produktionsfly, Caroline Mars blev betegnet JRM-2.
Det havde nye Pratt & Whitney R-4360-motorer, der hver ydede 3.000 hk., og havde en højere maksimalvægt og andre forbedringer.
Den 4. marts 1949 satte Caroline Mars en ny verdensrekord for passagertransport ved at transportere 269 personer fra San Diego til San Francisco, CA.
Den 5. april 1950 havarede Marshall Mars i en motorbrand og gik tabt ved Hawaii.
The Big Four
De resterende ‘Big Four‘ fløj på San Francisco-Honolulu ruten indtil 1956, hvor de blev taget ud af tjeneste for U. S. Navy.
Fire af de oprindelige fly blev efter 2. verdenskrig ombygget til civilt brug i rollen som brandslukningsfly.
To ombyggede Martin Mars, Philippine Mars og Hawaii Mars, udfører brandslukning fra luften for det canadiske selskab Coulson Flying Tankers i Port Alberni BC, Canada, men pt. er kun Hawaii Mars i tjeneste.
Hawaii Mars har en kapacitet på lige over 27.000 liter vand, som det kan smide over et landområde på ca. 1,5 hektar.
Flyet kan også laste 2.700 liter koncentreret skum, der kan blandes med brandslukningsvandet før det smides.