Messerschmitt Bf 109 - flyvere.dk
Luftwaffe Messerschmitt Bf 109E 1941. Foto: ukendt. © Australian War Memorial – Public domain ACC.

Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Bf 109 var et tysk et-motoret enkeltsædet kamp- og jagerfly, designet i starten af 1930’erne af Wilhelm Emil “Willy” Messerschmitt.

Flyet blev produceret fra 1936 til 1945 af Bayerische Flugzeugwerke (BFW) og Messerschmitt AG i Augsburg, Tyskland.

Betegnelsen “Bf” stod for Bayerischen Flugzeugwerken.

Flyet blev ofte kaldt Bd 109 eller Me 109.

Flest producerede eksemplarer

Messerschmitt Bf 109 er det militære kampfly, der er produceret i flest eksemplarer i flyvningens historie.

Der blev produceret i alt 33.984 eksemplarer af flyet i løbet af blot seks år under 2. verdenskrig.

Adskillige eksemplarer blev bygget af tvangsarbejdere i de nazi-tyske koncentrationslejre.

Til det antal kan lægges 603 eksemplarer af den tjekkisk byggede version af Me 109, Avia S-199 kampflyet og 239 eksemplarer af Hispano Aviación HA-1112, der var en spansk licensbygget version af Messerschmitt Bf 109.

De spanske fly blev anvendt helt frem til 1965 af det spanske flyvevåben.

Den første prototype af Me 109 (V1) fløj første gang i 1935.

De tiltænkte Junkers Jumo motorer var på det tidspunkt ikke færdigudviklede.

Messerschmitt Bf 109 prototype nr. 3 - flyvere.dk
Messerschmitt Bf 109 prototype V3 med Junkers Jumo 210A motor maj 1936. Fotograf ukendt. © Ad Meskens – CC BY-SA 4.0.

Derfor blev V1 prototypen udstyret med en Rolls-Royce Kestrel motor, som det nazi-tyske Luftfartsministerium byttede sig til i England.

I byttehandlen indgik Heinkels hurtige post – og passagerfly Heinkel He 70.

Messerschmitt Bf 109 var Luftwaffes primære jagerfly under 2. verdenskri.

Gennem konstant udvikling og forbedring forblev flyet konkurrencedygtigt overfor de allieredes fly under hele krigen.

Me 109 blev kendt (eller berygtet) allerede i 1930’erne under den spanske borgerkrig, hvor flere eskadriller Me 109’ere deltog på fascisternes side.

Battle of Britain

Flyet blev især kendt for sin rolle i det, der blev kendt som Slaget om England.

Her deltog et stort antal Messerschmitt Bf 109 fly – først i rollen som kampfly (dog figther), men blev senere tvunget ind i en rolle som eskorte for de nazi-tyske bombefly over England.

Under Slaget om England blev Bf 109’ernes begrænsede rækkevidde tydelig og det udgjorde et stort problem for Luftwaffe.

Bf 109 havde kun brændstof til ca. 30 minutters kamp over England.

De tætstillede landingshjul var en anden designfejl ved Me 109, som gjorde flyet meget vanskeligt at lande.

Det kostede mange havarier og dødsfald blandt de piloter, der fløj Me 109.

Me 109 blev officielt taget ud af tjeneste ved nazi-tyskland kapitulation i 1945.

Flyet forblev i aktiv tjeneste i det spanske luftvåben helt frem til 1965.

Læs også disse artikler

Mikoyan MiG-29 - flyvere.dk

Mikoyan MiG-29

Mikoyan MiG-29 er et sovjetisk to-motoret jet jager- og kampfly fra 1970’erne.

Mitsubishi F-1

Mitsubishi F-1 er et supersonisk kampfly fra begyndelsen af 1970’erne

Specifikationer

Producent:Bayerische Flugzeugwerke (BFW) Messerschmitt AG
Produktionsår:1935 – 1945
Antal produceret:33.984
+603 Avia S-199 (Tjekkoslovakiet)
+239 HA-1112 (Spanien)
Besætning:1
Længde:
8,95 meter
Vingefang:9,925 meter
Højde:2,6meter
Vinge areal:153,7 m2
Tom vægt:2.247 kg
Lastet vægt:3.148 kg
Max. startvægt:3.400 kg
Motor:1 × Daimler-Benz DB 605A-1 V12, 1,455 hk.
Tophastighed:640 km/t
Cruise hastighed:590 km/t
Rækkevidde:850 km

Nyhedsbrev - flyvere.dk

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en ugentlig mail med de nyeste artikler,
nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.


Vi spammer ikke og du kan altid afmelde nyhedsbrevet.
Privatlivspolitik

Tags

Kategorier