Mitsubishi G4M - flyvere.dk

Kejserlige Japanske flådes flyvekorps Mitsubishi G4M 'Betty'. Foto: Wikimedia commons.

Mitsubishi G4M

Mitsubishi G4M var et japansk to-motoret propel bombefly, der blev udviklet af Mitsubishi Jukogyo K.K. i havnebyen Nagoya i Japan i løbet af 1930’erne og produceret fra 1941 frem til Japans overgivelse i 1945.

Flyet fik kaldenavnet ‘Betty‘ af de allierede, mens de japanske piloter kaldte flyet for ‘cigaren‘ (Hamaki) på grund af flyets cylindriske fuselage.

Amerikanske piloter kaldte også flyet for cigaren og Zippo, men det var fordi flyets vinger og motorer gik i brand nærmest øjeblikkeligt efter det blev ramt af beskydning.

Mitsubishi G4Ms gode flyveegenskaber og lange rækkevidde blev opnået ved at flyet blev specificeret helt uden omtanke for beskyttelse af flyets besætning, våben eller brændstoftanke.

I luftkamp med de allieredes kamp- og jagerfly blev den manglende armering af Mitsubishi G4M fatal.

Den første prototype af G4M fløj første gang den 23. oktober 1939.

På trods af G4M flyets vellykkede prøveflyvninger valgte den japanske flåde midlertidigt at indstille projektet.

Flåden besluttede i stedet for at afvente den tungere bevæbnede version Mitsubishi G6M1, der var tiltænkt en rolle som et tungt jager- og eskorte fly.

G6M1 versionen viste sig at være et helt fejlslået fly, der siden blev brugt som uddannelses- og træningsfly.

Herefter blev G4M flyet sat i serieproduktion i starten af 1940’erne.

Specifikationer uden sidestykke

I august 1937 blev et andet højtydende to-motoret Mitsubishi bombefly G3M indsat i aktiv tjeneste over Kina.

Allerede to måneder senere, i september 1937, udsendte den japanske flåde en ny specifikation på et nyt to-motoret langtrækkende bombefly.

På det tidspunkt var kravene til flyenes ydelser uden sidestykke for et to-motoret bombefly.

Det var de ekstreme krav til hastighed, rækkevidde og lastevne, der gjorde at Mitsubishi designede fly, hvor de normale former for beskyttelse af fly og besætning blev fravalgt.

G3M havde overhovedet ingen bevæbning til forsvar mod angribende kamp- og jagerfly, mens G4M blev designet med en vis bevæbning i form af maskinkanoner til alle sider af flyet.

Specifikationer:

Producent:Mitsubishi
Produktionsår:1941–1945
Antal produceret:2.435
Besætning:7
Passagerer:62–95 (109 i high-density konfiguration)
Længde:
19,97 meter
Vingefang:24,89 meter
Højde:4,9 meter
Vinge areal:78,12 m2
Tom vægt:6.741 kg
Lastkapacitet:800 kg (Bombe eller torpedo)
Max. startvægt:12.860 kg
Motorer:2 × Mitsubishi MK4A Kasei 11 14-cylindre
Tophastighed:428 km/t
Cruise hastighed:315 km/t
Rækkevidde:2.852 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII