Mitsubishi G4M var et japansk to-motoret propel bombefly, der blev udviklet af Mitsubishi Jukogyo K.K. i havnebyen Nagoya i Japan i løbet af 1930’erne og produceret fra 1941 frem til Japans overgivelse i 1945.
Flyet fik kaldenavnet ‘Betty‘ af de allierede, mens de japanske piloter kaldte flyet for ‘cigaren‘ (Hamaki) på grund af flyets cylindriske fuselage.
Amerikanske piloter kaldte også flyet for cigaren og Zippo, men det var fordi flyets vinger og motorer gik i brand nærmest øjeblikkeligt efter det blev ramt af beskydning.
Mitsubishi G4Ms gode flyveegenskaber og lange rækkevidde blev opnået ved at flyet blev specificeret helt uden omtanke for beskyttelse af flyets besætning, våben eller brændstoftanke.
I luftkamp med de allieredes kamp- og jagerfly blev den manglende armering af Mitsubishi G4M fatal.
Den første prototype af G4M fløj første gang den 23. oktober 1939.
På trods af G4M flyets vellykkede prøveflyvninger valgte den japanske flåde midlertidigt at indstille projektet.
Flåden besluttede i stedet for at afvente den tungere bevæbnede version Mitsubishi G6M1, der var tiltænkt en rolle som et tungt jager- og eskorte fly.
G6M1 versionen viste sig at være et helt fejlslået fly, der siden blev brugt som uddannelses- og træningsfly.
Herefter blev G4M flyet sat i serieproduktion i starten af 1940’erne.
Specifikationer uden sidestykke
I august 1937 blev et andet højtydende to-motoret Mitsubishi bombefly G3M indsat i aktiv tjeneste over Kina.
Allerede to måneder senere, i september 1937, udsendte den japanske flåde en ny specifikation på et nyt to-motoret langtrækkende bombefly.
På det tidspunkt var kravene til flyenes ydelser uden sidestykke for et to-motoret bombefly.
Det var de ekstreme krav til hastighed, rækkevidde og lastevne, der gjorde at Mitsubishi designede fly, hvor de normale former for beskyttelse af fly og besætning blev fravalgt.
G3M havde overhovedet ingen bevæbning til forsvar mod angribende kamp- og jagerfly, mens G4M blev designet med en vis bevæbning i form af maskinkanoner til alle sider af flyet.