Myasishchev M-55

Myasishchev M-55 på Farnborough 1994 airshow. Foto: Mike Freer. GFDL 1.2

Myasishchev M-55

Myasishchev M-55, med Nato kaldenavn Mystic-B, er et højtflyvende to-motoret sovjetisk turbofan overvågnings- og rekognosceringsfly, der blev udviklet i 1970’erne af OKB Myasishchev i det daværende Sovjetunionen.

Flyet er udviklet og bygget til flyvning og overvågning i stor højde.

Flyet er en videreudvikling af det et-motorede Myasishchev M-17 Stratosphera.

Balloner fra den kolde krig

Den kolde krigs amerikanske overvågning af Sovjetunionen og Kina i 1950’erne og 1960’erne bestod i starten af spionballoner, som i stor højde blev sendt ind over Sovjetunionen og Folkerepublikken Kina.

Her sørgede jetstrømme højt i atmosfæren for at sende ballonerne i den ‘rigtige’ retning.

Der benyttes stadig spionballoner den dag i dag.

I starten af 2023 nedskød det amerikanske flyvevåben mindst en kinesisk spionballon over amerikansk luftrum.

En sovjetisk Dragon Lady

Myasishchev udviklede et flykoncept Emne nr. 34, der var planlagt til at blive til et højt flyvende jagerfly (interceptor) med et high-aspect ratio vingedesign og bevæbnet med både maskinkanoner og missiler.

Planen var at flyet skulle kunne nedskyde de amerikanske spion- og overvågningsballoner højt oppe i atmosfæren.

Den første prototype af Emne nr. 34 Chaika havarerede under de første taxitests i 1978.

Inden Emne nr. 34 nåede videre fra udviklingsstadiet havde USA (officielt) nedlagt sit program med spionballoner og erstattet dem med Corona programmet med de berømte Keyhole satellitter.

Emne nr. 34 Chaika blev istedet videreudviklet til Myasishchev M-17 Stratosphera, der havde helt lige vinger, en ny Kolesov RD-36-51 turbojet motor.

Myasishchev M-17 Stratosphera blev (officielt) anvendt til undersøgelser af Ozon-laget i atmosfæren over Antarktis.

Stratosphera flyet fik Nato kaldenavnet Mystic A og blev sammen med Chaika anset for at være Sovjetunionens modsvar til de amerikanske Lockheed ER-2 Dragon Lady fly.

M-55 Geophysica

I 1988 lanceredes Myasishchev M-55 Geophysica, der er den foreløbig sidste version af Myasishchevs Dragon Lady.

Det fik Nato kaldenavnet Mystic B, og er version med en længere fuselage, mere overvågningsudstyr og to Soloviev D-30-10V turbofan motorer.

Geophysica flyet har sat 15 FAI verdensrekorder, som alle stadig står i dag.

Støttefly for den russiske krigsindsats i Ukraine

Ifølge det britiske forsvarsministerium planlægger Rusland nu at genindsætte det sidste flyveværdige eksemplar af Myasishchev M-55 Geophysica i aktiv tjeneste, som rekognosceringsfly over Ukraine.

Specifikationer:

Producent:Myasishchev
Produktionsår:1978–1988
Antal produceret:8 (mindst)
Besætning:1
Længde:
22,86 meter
Vingefang: 37,46 meter
Højde: 4,8 meter
Vinge areal: 131,60 m2
Tom vægt: 13.995 kg
Max. startvægt: 23.800 kg
Motorer (Myasishchev M-55):2 × Soloviev D-30-V12 low-bypass turbofanturbofan
Tophastighed: 332 km/t (i 5.000 meters højde)
750 km/t (i 20.000 meters højde)
Rækkevidde:4.965 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII