North American Aviation T-6 Texan - flyvere.dk

To USAAF North American AT-6C Texan over Luke Field, 1943. Foto: Wikimedia commons.

North American Aviation T-6 Texan

North American Aviation T-6 Texan var et et-motoret militært propel træningsfly, der blev udviklet og produceret af North American Aviation i 1930’erne i Dundalk, i Maryland og senere i Los Angeles, Californien, USA.

T-6 Texan flyet er udenfor USA bedre kendt som Harvard.

Den oprindelige amerikanske betegnelse for flyet var TEXAN, men med mange leverancer til Canada og England blev flyet kendt som Harvard.

Flyet blev især benyttet til at uddanne og træne piloter fra United States Army Air Forces (USAAF), United States Navy, Royal Air Force, og andre luftvåben i det Britiske Commonwealth under 2. verdenskrig.

Harvard (T-6 Texan) forblev i aktiv tjeneste frem til 1970’erne.

Der blev bygget mere end 15.000 eksemplarer af flyet fra 1937 til begyndelsen af 1950’erne.

På grund af det internationale samfunds økonomiske og handelsmæssige blokade mod Sydafrikas apartheidstyre beholdt det sydafrikanske luftvåben flyet i aktiv tjeneste frem til 1995.

North American T-6 Texan / Harvard fly deltager stadig ved flyveshows og filmoptagelser overalt i verden.

Det danske luftvåben benyttede også Harvard som træningsfly fra 1946 – 1959.

I 1946 indkøbte Danmark 46 Harvard fly sammen med yderligere 10 Harvard IIA fly fra RAF til det danske luftvåben.

I 1949 blev yderligere 5 Harvard IIB leveret til RDAF.

20 TEXAN T-6D fly blev i 1950 leveret som våbenhjælp fra USA.

Harvard flyet var i dansk tjeneste indtil 1959 – 1961, hvor flyene blev udfaset.

Specifikationer:

Besætning:2 (instruktør + elev)
Længde:8,84 m
Vingefang:12,81 m
Højde:3,57 m
Vægt:1.886 kg
Max. vægt:2.548 kg
Motor: 1 × Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp radial
Cruise hastighed:233 km/t
Max. hastighed:335 km/t
Rækkevidde:1.175 km
Flyvehøjde:7.400 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII