Paggio P.180 Avanti er et italiensk to-motoret turboprop forretningsfly designet og udviklet i begyndelsen af 1980’erne af Piaggio Aerospace i Genova i Italien.
Flyets to turbopropmotorer er monteret i en pusher-konfiguration ovenpå flyets vinger.
Flyet er designet i en såkaldt ‘three-surface’ konfiguration, hvor flyet har tre dele, der alle er med til at give flyet dets løfteevne.
Paggio P.180 Avanti har et sæt små canardslignende vinger forrest, en (meget smal) hovedvinge placeret bag flyets kabine, og endelig er halerorets vandrette planer med til at give løftevne.
Det hurtigste propeldrevne fly
Fédération Aéronautique Internationale (FAI) har registreret Piaggio P.180 Avanti som det hurtigste propeldrevne fly i verden.
Flyet er over en kontolleret distance målt til en hastighed på 927.4 km/t.
Udviklet i samarbejde med LearJet
I 1983 indgik Piaggio i et samarbejde med Gates Learjet om udviklingen af P.180 flyets fuselage.
Learjets indflydelse på flyets design ses tydeligt på den oprejste forrude og de to store deltavinger under flyets haleror.
Deltafinnerne hjælper blandt andet til at give flyet stabilitet og ‘nose-down pitch’ for at undgå stall ved lave hastigheder.
I 1986 havde Gates Learjets så store økonomiske problemer så virksomheden trådte ud af samarbejdet med Piaggio, som herefter fortsatte udviklingen af flyet alene.
Den første prototype fløj første gang den 23. september 1986.
Flyet fik italiensk certificering i marts 1990 og amerikansk certificering i oktober 1990.