Piaggio P.180 Avanti - flyvere.dk

Piaggio P-180 Avanti demonstrationsflyvning ved Rennes AirShow 2010. Foto: Tibboh. CC BY-SA 3.0.

Piaggio P.180 Avanti

Paggio P.180 Avanti er et italiensk to-motoret turboprop forretningsfly designet og udviklet i begyndelsen af 1980’erne af Piaggio Aerospace i Genova i Italien.

Flyets to turbopropmotorer er monteret i en pusher-konfiguration ovenpå flyets vinger.

Flyet er designet i en såkaldt ‘three-surface’ konfiguration, hvor flyet har tre dele, der alle er med til at give flyet dets løfteevne.

Paggio P.180 Avanti har et sæt små canardslignende vinger forrest, en (meget smal) hovedvinge placeret bag flyets kabine, og endelig er halerorets vandrette planer med til at give løftevne.

Det hurtigste propeldrevne fly

Fédération Aéronautique Internationale (FAI) har registreret Piaggio P.180 Avanti som det hurtigste propeldrevne fly i verden.

Flyet er over en kontolleret distance målt til en hastighed på 927.4 km/t.

Udviklet i samarbejde med LearJet

I 1983 indgik Piaggio i et samarbejde med Gates Learjet om udviklingen af P.180 flyets fuselage.

Learjets indflydelse på flyets design ses tydeligt på den oprejste forrude og de to store deltavinger under flyets haleror.

Deltafinnerne hjælper blandt andet til at give flyet stabilitet og ‘nose-down pitch’ for at undgå stall ved lave hastigheder.

I 1986 havde Gates Learjets så store økonomiske problemer så virksomheden trådte ud af samarbejdet med Piaggio, som herefter fortsatte udviklingen af flyet alene.

Den første prototype fløj første gang den 23. september 1986.

Flyet fik italiensk certificering i marts 1990 og amerikansk certificering i oktober 1990.

Specifikationer:

Producent:Piaggio
Produktionsår:1986 -
Antal produceret:246 (2020)
Besætning:1
Kapacitet:7 - 9 passagerer
Længde:
14,4 meter
Vingefang: 14 meter
Højde: 4 meter
Vinge areal: 16 m2
Tom vægt: 3.799 kg
Max. startvægt: 5.488 kg
Motorer:2 × Pratt & Whitney Canada PT6A-66B turboprop
Tophastighed: 740 km/t
Cruise hastighed:589 km/t
Rækkevidde:2.800 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at flyvere.dk opbevarer mit navn (valgfrit) og min e-mail indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Hawker Siddeley Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Nyt kampfly Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII