Pipistrel Velis Electro - flyvere.dk

Pipistrel Velis Electro. Foto: pipistrel-aircraft.com

Pipistrel Velis Electro

Pipistrel Velis Electro er et slovensk let et-motoret elektrisk fly udviklet og produceret siden 2020 af Pipistrel Aircraft i Ajdovščina i Slovenien.

Flyet er et klassisk højvinget småfly.

Det har to sæder i side-by-side konfiguration og et almindeligt tre-hjulet landingsstel.

Velis design er baseret på Pipistrel Virus, der blev udviklet i slutningen af 1990’erne.

Flyet drives af en væskekølet Pipistrel E-811 elektrisk motor.

Motoren yder 57.6 kW svarende til 77 hk. ved 2500 o/m ved take-off og 49.2 kW svarende til 66 hk ved 2350 o/m ved almindelig flyvning.

Elektriciteten til motoren leveres af to parallelforbundne Pipistrel PB345V124E-L 345 VDC, 11.0kWh lithium batterier.

Batterierne kan oplades fra 30% til 100% på kun to timer.

Batterierne er fordelt med et foran i næsen af flyet og det andet bag flyets cockpit/kabine for at opnå den bedste balancering af flyet.

Det første certificerede elektriske fly

Pipistrel Velis Electro er det første elektriske fly, der har opnået EASAs type certificering.

I 2020 gav EASA, der er EUs agentur for flysikkerhed, Velis Electro et CS-LSA (Certification Specification for Light Sports Airplane) certifikat.

Certifikatet er tilføjet EASAs Special Condition vedrørende elektrisk fremdrift af små sportsfly.

På samme måde er Pipistrel E-811 motor den første elektriske flymotor med et EASA certifikat.

Specifikationer:

Producent:Pipistrel
Produceret:2020 -
Antal produceret:1 (ingen andre oplysn. på pipistrel-aircraft.com)
Besætning:1 pilot
Passagerer:1
Længde:6,47 m
Vingefang:10,71 m
Højde:2,08 m
Vægt:428 kg (tom)
Max. vægt:600 kg
Motor: 1 × Pipistrel E-811-268MVLC elektrisk
Cruise hastighed:170 km/t
Max. hastighed:181 km/t
Flyvetid:50 min. + VFR reserve
Flyvehøjde:3.700 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII