SAAB 29 Tunnan - flyvere.dk

Svenska flygvapnet SAAB 29 Tunnan. Foto / Copyright © Saab AB

Saab 29 Tunnan

Saab 29 Tunnan, (dansk: Tønden), var et et-sædet og en-motoret svensk kampfly designet og udviklet i 1940’erne af Svenska Aeroplan Aktiebolaget, nu Saab AB, i Trollhättan i Sverige.

Tunnan var SAABs og dermed Sveriges andet turbojet kampfly.

Det første var SAAB 21R.

SAAB 29 fik sit øgenavn Flygande Tunnan på grund af flyets karakteriske tøndeformede runde fuselage.

SAAB 29 var det første europæisk producerede jet kampfly efter 2. verdenskrig med et swept-wing design.1

Den første SAAB 29 prototype fløj d. 1. september 1948.

Flyet blev fremstillet i mere end 500 eksemplarer af SAAB.

Det var i aktiv tjeneste i Sverige og Østrig fra 1951 og frem til 1972.

SAAB 29 blev ved sin introduktion anset for at være fuldt ud på højde med andre samtidige jet kampfly, som det amerikanske jet kampfly North American F-86 Sabre og det sovjetiske Mikojan-Gurevitj MiG-15 kampfly.

Udsmuglede tegninger

SAAB 29s pileformede swept-wings design er baseret på udsmuglede tegninger af det revolutionerende flydesign, der lå bag det Nazi-tyske Messerschmitt P. 1101 kampfly.

Illustration: Bardrock. Public domain

Messerschmitt P. 1101 nåede aldrig længere end til tegnebrædtet under 2. verdenskrig.

SAABs projektchef Frid Wänström ‘hentede’, (udsmuglede) kort tid efter krigen i november 1945 tegninger af Messerschmitt P. 1101s design til Sverige. 2

På tegningerne ses et flydesign, der blev kopieret af stort alle de sejrende magter efter 2. verdenskrig.

 

Det amerikanske Bell X-5 fly var en tro af P. 1101 kopi og blev bygget med erobrede dele af Messerchmitt flyet fra Nazi-Tyskland.

Det sovjetiske MiG 15 kampfly var ligeledes kopieret fra P. 1101 flyet.

På samme måde er det meget svært at adskille SAAB 29 Tunnan fra sit forbillede Messerchmitt P. 1101.

En (meget) høj ulykkesfrekvens

Af 661 leverede SAAB 29 Tunnan eksemplarer til Svenska Flygvapnet forulykkede 220 fly med i alt 99 omkomne piloter.

Den høje ulykkesfrekvens skyldtes primært et ringe kendskab til det helt nye swept-wing vingedesign og dets egenskaber.

Problemet blev ikke mindre af, at der ikke blev udviklet en to-sæders uddannelses- og træningsvariant af Tunnan.

1: Messerschmitt Me 262, der blev produceret af Nazi-tyskland under 2. verdenskrig, var verdens første operationelle jet kampfly med et swept-wing design.
2: Kilde: Düsenjets nach Naziplänen – Tagesanzeiger 22. juni 2016

Specifikationer:

Producent:SAAB
Produktionsår:1948 - 1956
Besætning:1
Længde:10,23 m
Vingefang:11,00 m
Højde:3,75 m
Vægt:4.845 kg
Max. vægt:8.375 kg
Motor:1 × Svenska Flygmotor (Volvo) RM2B turbojet
Licensbygget de Havilland Ghost
Max. hastighed:1.060 km/t
Rækkevidde:1.100 km
Flyvehøjde:15.500 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII