Shark.Aero Shark - flyvere.dk

Shark.Aero Shark UL 2014. Foto: Romuschko CC BY-SA 4.0

Shark.Aero Shark

Shark.Aero Shark er et slovakisk et-motoret to-sædet ultralet propelfly, der er udviklet i 2007 af den slovakiske flyproducent Shark.Aero i Senica i Slovakiet.

Flyet produceres af Shark.Aero i både Slovakiet og Tjekkiet.

Shark flyet er et traditionelt lavvinget ultralet fly med to sæder i en tandem konfiguration.

Flyet er bygget i glasfiber og kulfiber elementer.

Både flyets vinger og haleplaner har et swept-wing design med buede spidser.

Flyets haleror er integreret i fuselagen med den samme buede spids, der giver flyet et haj-lignende udtryk.

I 2015 satte et modificeret Shark UL fly verdensrekord for horisontal flyvning med et ultralet propelfly på 303 km/t.

Zara Rutherfords fly

Den 19-årige Zara Rutherford benyttede et Shark UL fly til sin sololyvning jorden rundt fra den 18. august 2021 til 20. januar 2022.

Hermed blev Zara Rutherford den yngste kvinde til at flyve solo jorden rundt.

Nemt at skille ad

Flyet kan skilles ad nemt og hurtigt, så det kan opbevares på meget lidt plads eller transporteres på f.x. lastbil eller skib – eller et større fly.

Både vinger og haleror er bygget i elementer, der kan afmonteres fra flyets fuselage.

Tre Shark.Aero Shark versioner

Shark flyet produceres i to forskellige versioner, mens en tredje version er på tegnebrættet.

  • Shark LS European UL med fast landingsstel og fixed-pitch propel.
  • Shark UL European UL med landingsstel, der kan trækkes op og sænkes ved start og landing samt variable-pitch propel.
  • SportShark Planned US LSA, der er tungere og med større vinge samt fast landingsstel.

Specifikationer:

Producent:Shark.Aero
Produceret:2011 -
Antal produceret:23 +
Besætning:1
Passagerer:1
Længde:6,72 m
Vingefang:7,90 m
Højde:2,51 m
Vægt:275 kg
Max. vægt:472,50 kg
Motor:1 × Rotax 912ULS flat-four, luft og vandkølet.
Cruise hastighed:250 km/t
Max. hastighed:300 km/t
Flyvehøjde:4.100 m

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved min tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver jeg tilladelse til at mit navn (valgfrit) og min e-mail registreres og opbevares hos flyvere.dk indtil jeg selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Coronakrisen CoVid-19 de Havilland Douglas Dreamliner Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Flyvende vinge Flyvende vinge design Grumman Kina Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pipistrel Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII