I afdelingen for bizarre luftfartøjer er vi kommet til det italienske fly Stipa-Caproni.
Stipa-Caproni var et en-motoret propelfly med stempelmotor, der blev udviklet i 1932 af den italienske ingeniør Luigi Stipa (1900–1992) og bygget af den italienske flyproducent Caproni i Milano.
Flyet var konstrueret med en hul rund fuselage.
Det vil sige at hele flyets fuselage var en stor indkapsling, hvor både flyets motor og propellen var monteret.
Selvom flyets udseende var ejendommeligt, så var der mening med galskaben.
Venturi rør
Luigi Stipa flydesign byggede på en ide om at udnytte principperne for luftstrømme i et såkaldt Venturi rør.
Herved opstår den såkaldte Venturi effekt.
Ved at lade en luftstrøm passere gennem et rør med en variende diameter, komprimeres luftstrømmen inden den forlader rørets udgang.
Selvom det italienske flyvevåben ikke viste nogen synderlig interesse for Stipas flydesign, så kom hans ide om at indkapsle en flymotor i et rør få betydning for udviklingen jetmotorer.
Luigi Stipa mente, at nazi-tyske ingeniører brugte hans patenterede ideer til udvikling af både jetmotorer og V1 pulsejet motorer.
Flyet fløj første gang den 7. oktober 1932 og viste ifølge testpiloten, at Stipas beregninger om øget motoreffektivitet.