Tupolev Tu-141 SAM måltræning 2021. Foto: Ukrainske forsvarsministerium. CC BY 4.0

Tupolev Tu-141

Tupolev Tu-141 Strizh (engelsk ‘Swift’; på russisk: Туполев Ту-141 Стриж) er en mellemstor sovjetisk turbojet rekognosceringsdrone, der blev udviklet i begyndelsen 1970’erne af Tupolev til den sovjetiske hær.

Tu-141 fløj første gang i 1974 og den blev produceret fra 1979 til 1989.

De første eksemplarer af Tu-141 blev leveret til den sovjetiske hær første gang i 1979.

Dronen er en videreudvikling af den næsten dobbelt så store langtrækkende og højtflyvende Tupolev Tu-123 fra starten af 1960’erne.

Dronen er udviklet til fotorekognoscering i en radius på tusind kilometer og flyver med en hastighed på Mach 0.8 til Mach 1.2 – i det såkaldte transsoniske område.

Dronen er har deltavinge og canards forrest.

Dens KR-17A turbojetmotor er monteret over halen med S-duct.

Tu-141 er designet til at lande med faldskærm efter endt rekognoscering.

Genindsat i krigstjeneste

Som følge af det russiske overfald på Ukraine i begyndelsen af 2022 har den ukrainske hær genindsat et antal eksemplarer, som Ukraine rådede over tilbage fra Sovjettiden.

Nu anvendes dronerne til måltræning af det ukrainske luftforsvar og til aktivt angreb mod de russiske styrker som en ombygget angrebsdrone.

Specifikationer:

Producent:Tupolev
Produktionsår:1979 – 1989
Antal produceret:142
Besætning:UAV
Groundcrew
Længde:
14,33 meter
Vingefang: 3,88 meter
Højde: 2,44 meter
Vægt: 6.215 kg
Max. startvægt: 6.215 kg
Motorer:1 × Tumansky KR-17A turbojet.
Tophastighed: 1.100 km/t
Rækkevidde:1.000 km

Flyvere.dk nyhedsbrev

Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Modtag en månedlig mail med de nyeste artikler, nyheder og andet fra flyvere.dk i din mailboks.

Ved tilmelding til flyvere.dk nyhedsbrev giver du samtidig tilladelse til at flyvere.dk opbevarer dit navn (valgfrit) og din e-mail indtil du selv afmelder nyhedsbrevet.

Kategorier

Tags

2. verdenskrig 737 MAX Airbus Antonov AOA Avro Bell Boeing Boeing 737 Boeing 737 MAX Boeing 737 MAX krisen Bombardier Bristol Coronakrisen CoVid-19 Dassault de Havilland Douglas Droner Elektriske fly Embraer F-16 F-35 F-35 og støjen Farnborough Flysikkerhed Grumman Hawker Siddeley Klima og miljø Lockheed Lockheed Martin MCAS McDonnell Douglas MIL North American Northrop Grumman Norwegian Pratt & Whitney Rolls Royce Saab SAS Sikorsky Sukhoi Tupolev WWII